25.1.2024
25.1.2024
kunstproject
Wekelijks organiseert Art-S-Cool kunstlessen en -projecten op verschillende locaties in Den Haag. Vandaag blikken we terug op de lessenreeks die kunstenaar Anne Rietbergen verzorgde aan de meiden van groep 3, 4 en 5 van basisschool De Voorsprong na schooltijd. De kunstlessen werden gegeven op een bijzondere plek in Schilderswijk, namelijk in het groene Jacobahof. Art-S-Cool sprak met Anne over haar kunstlessen waarbij de natuur centraal stond.
Wat inspireerde je om een lessenserie te ontwerpen met als thema de natuurlijke omgeving van het Jacobahof?
‘Ik vond het een leuke uitdaging om aan te sluiten bij de directe omgeving van de school. Het Jacobahof is een groene oase, en ik wilde de kinderen inspireren door kunstenaars die ook geïnspireerd zijn door de natuur.’
Kun je wat meer vertellen over de kunstenaars die als inspiratie dienden voor de lessen?
‘Natuurlijk! We hebben gekeken naar kunstenaars zoals Yayoi Kusama, Miroco Machiko, en Rachel Dein. Ze werken met diverse materialen en technieken, van gelatine prints tot boetseren. Ik koos bewust voor vrouwelijke kunstenaars, aangezien ik alleen meisjes les gaf.’
Welke technieken hebben de leerlingen tijdens de lessen toegepast?
‘De kinderen werkten met gelatine prints, frottage (dat is een techniek waarbij door het wrijven over een oppervlak van een object een afdruk ontstaat), patronen tekenen, boetseren, schilderen op doek en nog veel meer. We wilden veel verschillende artistieke technieken verkennen.’
Hoe verliep het creatieve proces tijdens de lessen?
‘We begonnen altijd met het kennismaken met de kunstenaar, bespraken afbeeldingen, en gingen soms naar buiten om natuurlijk materiaal te verzamelen. Vervolgens experimenteerden de kinderen met schetsen en materialen voordat ze aan het eindproduct werkten. Door de kleine groep hadden we veel ruimte voor begeleiding.’
Hoe reageerden de leerlingen op de kunstlessen?
‘In het begin moesten ze even wennen, maar al snel waren ze enthousiast. Het was mooi om te zien hoe ze elkaar hielpen en samenwerkten. Dat leidde tot veel mooie reacties, iedereen kwam helemaal tot rust.’
''Oh zo lekker rustig, als ik dit doe word ik helemaal zen.''
Wat viel jou het meest op tijdens de lessen?
‘Ik werd herinnerd aan de eenvoud van verwondering over de natuurlijke elementen en het vinden van de flow. Kinderen genoten van de kleine details, zoals nerven op bladeren, en dat maakte het extra speciaal.’
Liep je tegen uitdagingen aan en zo ja, hoe heb je die opgelost?
‘De vermoeidheid van de kinderen na een hele schooldag was soms een uitdaging. We losten dit op door wat tijd te nemen voor eten en drinken voorafgaand aan de les. Naarmate de reeks vorderde, werden de vermoeidheidsproblemen minder.’
Heb je nog een leuke anekdote van de lessenreeks?
‘De eindtentoonstelling was een hoogtepunt. De meisjes waren trots en straalden terwijl ze hun familie rondleidden. Het was geweldig om te zien hoe ze zelfstandig de tentoonstelling inrichtten en er een groot succes van maakten.’
Wil je dat Art-S-Cool ook bij jou op school een kunstproject komt doen? Mail naar info@art-s-cool.nl en vraag naar de mogelijkheden.
kunstproject
Wekelijks organiseert Art-S-Cool kunstlessen en -projecten op verschillende locaties in Den Haag. Vandaag blikken we terug op de lessenreeks die kunstenaar Anne Rietbergen verzorgde aan de meiden van groep 3, 4 en 5 van basisschool De Voorsprong na schooltijd. De kunstlessen werden gegeven op een bijzondere plek in Schilderswijk, namelijk in het groene Jacobahof. Art-S-Cool sprak met Anne over haar kunstlessen waarbij de natuur centraal stond.
Wat inspireerde je om een lessenserie te ontwerpen met als thema de natuurlijke omgeving van het Jacobahof?
‘Ik vond het een leuke uitdaging om aan te sluiten bij de directe omgeving van de school. Het Jacobahof is een groene oase, en ik wilde de kinderen inspireren door kunstenaars die ook geïnspireerd zijn door de natuur.’
Kun je wat meer vertellen over de kunstenaars die als inspiratie dienden voor de lessen?
‘Natuurlijk! We hebben gekeken naar kunstenaars zoals Yayoi Kusama, Miroco Machiko, en Rachel Dein. Ze werken met diverse materialen en technieken, van gelatine prints tot boetseren. Ik koos bewust voor vrouwelijke kunstenaars, aangezien ik alleen meisjes les gaf.’
Welke technieken hebben de leerlingen tijdens de lessen toegepast?
‘De kinderen werkten met gelatine prints, frottage (dat is een techniek waarbij door het wrijven over een oppervlak van een object een afdruk ontstaat), patronen tekenen, boetseren, schilderen op doek en nog veel meer. We wilden veel verschillende artistieke technieken verkennen.’
Hoe verliep het creatieve proces tijdens de lessen?
‘We begonnen altijd met het kennismaken met de kunstenaar, bespraken afbeeldingen, en gingen soms naar buiten om natuurlijk materiaal te verzamelen. Vervolgens experimenteerden de kinderen met schetsen en materialen voordat ze aan het eindproduct werkten. Door de kleine groep hadden we veel ruimte voor begeleiding.’
Hoe reageerden de leerlingen op de kunstlessen?
‘In het begin moesten ze even wennen, maar al snel waren ze enthousiast. Het was mooi om te zien hoe ze elkaar hielpen en samenwerkten. Dat leidde tot veel mooie reacties, iedereen kwam helemaal tot rust.’
''Oh zo lekker rustig, als ik dit doe word ik helemaal zen.''
Wat viel jou het meest op tijdens de lessen?
‘Ik werd herinnerd aan de eenvoud van verwondering over de natuurlijke elementen en het vinden van de flow. Kinderen genoten van de kleine details, zoals nerven op bladeren, en dat maakte het extra speciaal.’
Liep je tegen uitdagingen aan en zo ja, hoe heb je die opgelost?
‘De vermoeidheid van de kinderen na een hele schooldag was soms een uitdaging. We losten dit op door wat tijd te nemen voor eten en drinken voorafgaand aan de les. Naarmate de reeks vorderde, werden de vermoeidheidsproblemen minder.’
Heb je nog een leuke anekdote van de lessenreeks?
‘De eindtentoonstelling was een hoogtepunt. De meisjes waren trots en straalden terwijl ze hun familie rondleidden. Het was geweldig om te zien hoe ze zelfstandig de tentoonstelling inrichtten en er een groot succes van maakten.’
Wil je dat Art-S-Cool ook bij jou op school een kunstproject komt doen? Mail naar info@art-s-cool.nl en vraag naar de mogelijkheden.