24.3.2021
24.3.2021
kunstproject
Zaterdag 20 maart is de start van het kunstproject Eerbetoon in samenwerking met de Stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei en Scouting Den Haag. In de eerste drie gratis workshops doen 20 kinderen tussen de 9 en 13 jaar mee uit verschillende wijken van Den Haag. De deelnemers gaan een nieuw eerbetoon voor de jaarlijkse Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam bedenken én uitvoeren onder begeleiding van de kunstdocenten van Art-S-Cool.
Deze eerste dag stond in het teken van kennismaken met elkaar en met de docenten en het zetten van de eerste stappen naar een concept voor een nieuw eerbetoon. Om het ijs te breken tussen de deelnemers begonnen de kunstdocenten Nathaniël Bagijn en Sara Pape met een verbindingsspel. Aan de hand van een rode draad en een vragenspel leerden de kinderen elkaar beetje bij beetje kennen en ontdekten elkaars overeenkomsten.
Wat zijn symbolen eigenlijk, hoe wordt vrede en vrijheid afgebeeld en welke rituelen ken je vanuit huis om iemand te herdenken? De kinderen en docenten gingen met elkaar in gesprek en onderzoeken de verschillende uitingen van beeldtaal. Zouden we een symbool kunnen updaten? De kinderen gingen vervolgens in groepjes het schoolplein op om tot verschillende sculpturen van wat een nieuw symbool voor vrede en vrijheid kan zijn en kan betekenen en presenteerden dit aan elkaar.
Tijdens het middagprogramma werd de groep in twee kleinere groepen opgedeeld. Beide groepen blikten terug op de Nationale Kinderherdenking van 2020. Bij meester Nathaniël werd met elkaar nagedacht en gefilosofeerd over wat een ‘eerbetoon’ nu eigenlijk is en wat het betekent. “Dat is het tonen van je respect voor iets of iemand,” zo merkt Filza op. “Wie of wat is volgens jullie zo’n eerbetoon waard?” vroeg de meester aan de groep. Amberly: “Belangrijke mensen!” “Bestaan er ook onbelangrijke mensen?” vraagt de meester. “Nee!” Antwoord Amberly resoluut. “En zijn er naast personen ook andere dingen die ons respect verdienen?” Tyler: “Insecten! Want insecten zijn heel belangrijk, die helpen bij de groei van bloemen en planten en daardoor hebben wij uiteindelijk ook te eten.”
De andere groep besprak de afspraak om elk jaar op 4 mei, op altijd dezelfde tijd stil te staan, alsof het een ritueel is. Hebben de kinderen zelf rituelen? Het ritueel wat bij melktanden verliezen hoort was bij iedereen anders, Stacey zegt: “Als ik een tand verlies, geef ik die aan mijn moeder, dat is alles” , Thomas krijgt een euro per tand en Tusem bewaart haar tand zonder schoon te maken voor het geval deze moet worden teruggeplaatst om door te groeien. Sommige kinderen hadden ervaring met rituelen die hoorden bij het verliezen van een dierbare. Tusem kon Irmak goed aanvullen over het eerbetoon wat haar familie elke twee weken uitvoert aan haar opa als ze in Turkije is. Zo ervoeren we dat er veel verschillende rituelen zijn om mensen of gebeurtenissen te herinneren. Het zijn als regels die je met elkaar afspreekt, net zoals een taal. Met een ritueel kan je misschien wel meer zeggen dan met woorden.
Om onze groepstaal te oefenen voor de Nationale Kinderherdenking gingen de kinderen aan de slag met een “Rituelen-quiz”. Het doel was om te raden wat voor ritueel een groep kinderen uitvoeren. Om een ochtendritueel uit te beelden gingen Irmak en Tusem heel slim tegenover elkaar staan alsof iemand een spiegel was. Etelssya, Stacey en Khloé waren ook snel klaar met hun ritueel van een WK met penalty's winnen. Handen in de lucht en juichen spreekt boekdelen. Nada en Thomas gingen aan de slag met wat een vloerpatroon was en kregen een goed idee: “We gaan met z'n allen achter elkaar aanlopen op 4 mei en iedereen laat steeds iets wat glimt vallen waardoor er een speciaal symbool op de grond ontstaat, de zon schijnt erop waardoor het symbool gaat glinsteren en een drone filmt het vanuit de lucht.”
De andere groep ging verder met een andere uitdaging: Door middel van een kaartspel bekijken de kinderen vervolgens in tweetallen verschillende kunstwerken als ‘eerbetoon voor iets’. Ze vertalen de beelden in hun eigen woorden en gevoelens en deze woorden vertalen ze weer naar een nieuw beeld of symbool. Door deze activiteiten hebben de kinderen nu een beter idee van wat een ‘eerbetoon’ is en hoe je voor diverse onderwerpen een kunstwerk als eerbetoon kunt maken.
Aan het einde van de workshopdag krijgen de kinderen een thuisopdracht mee gericht op de verdere ontwikkeling van wat vrede & vrijheid voor henzelf en hun toekomstvisie betekent. Zij krijgen de opdracht om na te denken over de vragen: “In wat voor wereld WIL ik leven?” & “Wat voor rol speelt vrede & vrijheid in die wereld?”, het antwoord op deze vragen gaan zij vervolgens thuis uitwerken in een tekening. Voor deze tekening, en hun persoonlijke zoektocht naar de betekenis van vrijheid, krijgen zij een door de docenten ontwikkelde ‘zine’ mee waarin deze resultaten vastgelegd gaan worden.
Op naar 27 maart!
Foto's gemaakt door Ilona Noworacka
kunstproject
Zaterdag 20 maart is de start van het kunstproject Eerbetoon in samenwerking met de Stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei en Scouting Den Haag. In de eerste drie gratis workshops doen 20 kinderen tussen de 9 en 13 jaar mee uit verschillende wijken van Den Haag. De deelnemers gaan een nieuw eerbetoon voor de jaarlijkse Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam bedenken én uitvoeren onder begeleiding van de kunstdocenten van Art-S-Cool.
Deze eerste dag stond in het teken van kennismaken met elkaar en met de docenten en het zetten van de eerste stappen naar een concept voor een nieuw eerbetoon. Om het ijs te breken tussen de deelnemers begonnen de kunstdocenten Nathaniël Bagijn en Sara Pape met een verbindingsspel. Aan de hand van een rode draad en een vragenspel leerden de kinderen elkaar beetje bij beetje kennen en ontdekten elkaars overeenkomsten.
Wat zijn symbolen eigenlijk, hoe wordt vrede en vrijheid afgebeeld en welke rituelen ken je vanuit huis om iemand te herdenken? De kinderen en docenten gingen met elkaar in gesprek en onderzoeken de verschillende uitingen van beeldtaal. Zouden we een symbool kunnen updaten? De kinderen gingen vervolgens in groepjes het schoolplein op om tot verschillende sculpturen van wat een nieuw symbool voor vrede en vrijheid kan zijn en kan betekenen en presenteerden dit aan elkaar.
Tijdens het middagprogramma werd de groep in twee kleinere groepen opgedeeld. Beide groepen blikten terug op de Nationale Kinderherdenking van 2020. Bij meester Nathaniël werd met elkaar nagedacht en gefilosofeerd over wat een ‘eerbetoon’ nu eigenlijk is en wat het betekent. “Dat is het tonen van je respect voor iets of iemand,” zo merkt Filza op. “Wie of wat is volgens jullie zo’n eerbetoon waard?” vroeg de meester aan de groep. Amberly: “Belangrijke mensen!” “Bestaan er ook onbelangrijke mensen?” vraagt de meester. “Nee!” Antwoord Amberly resoluut. “En zijn er naast personen ook andere dingen die ons respect verdienen?” Tyler: “Insecten! Want insecten zijn heel belangrijk, die helpen bij de groei van bloemen en planten en daardoor hebben wij uiteindelijk ook te eten.”
De andere groep besprak de afspraak om elk jaar op 4 mei, op altijd dezelfde tijd stil te staan, alsof het een ritueel is. Hebben de kinderen zelf rituelen? Het ritueel wat bij melktanden verliezen hoort was bij iedereen anders, Stacey zegt: “Als ik een tand verlies, geef ik die aan mijn moeder, dat is alles” , Thomas krijgt een euro per tand en Tusem bewaart haar tand zonder schoon te maken voor het geval deze moet worden teruggeplaatst om door te groeien. Sommige kinderen hadden ervaring met rituelen die hoorden bij het verliezen van een dierbare. Tusem kon Irmak goed aanvullen over het eerbetoon wat haar familie elke twee weken uitvoert aan haar opa als ze in Turkije is. Zo ervoeren we dat er veel verschillende rituelen zijn om mensen of gebeurtenissen te herinneren. Het zijn als regels die je met elkaar afspreekt, net zoals een taal. Met een ritueel kan je misschien wel meer zeggen dan met woorden.
Om onze groepstaal te oefenen voor de Nationale Kinderherdenking gingen de kinderen aan de slag met een “Rituelen-quiz”. Het doel was om te raden wat voor ritueel een groep kinderen uitvoeren. Om een ochtendritueel uit te beelden gingen Irmak en Tusem heel slim tegenover elkaar staan alsof iemand een spiegel was. Etelssya, Stacey en Khloé waren ook snel klaar met hun ritueel van een WK met penalty's winnen. Handen in de lucht en juichen spreekt boekdelen. Nada en Thomas gingen aan de slag met wat een vloerpatroon was en kregen een goed idee: “We gaan met z'n allen achter elkaar aanlopen op 4 mei en iedereen laat steeds iets wat glimt vallen waardoor er een speciaal symbool op de grond ontstaat, de zon schijnt erop waardoor het symbool gaat glinsteren en een drone filmt het vanuit de lucht.”
De andere groep ging verder met een andere uitdaging: Door middel van een kaartspel bekijken de kinderen vervolgens in tweetallen verschillende kunstwerken als ‘eerbetoon voor iets’. Ze vertalen de beelden in hun eigen woorden en gevoelens en deze woorden vertalen ze weer naar een nieuw beeld of symbool. Door deze activiteiten hebben de kinderen nu een beter idee van wat een ‘eerbetoon’ is en hoe je voor diverse onderwerpen een kunstwerk als eerbetoon kunt maken.
Aan het einde van de workshopdag krijgen de kinderen een thuisopdracht mee gericht op de verdere ontwikkeling van wat vrede & vrijheid voor henzelf en hun toekomstvisie betekent. Zij krijgen de opdracht om na te denken over de vragen: “In wat voor wereld WIL ik leven?” & “Wat voor rol speelt vrede & vrijheid in die wereld?”, het antwoord op deze vragen gaan zij vervolgens thuis uitwerken in een tekening. Voor deze tekening, en hun persoonlijke zoektocht naar de betekenis van vrijheid, krijgen zij een door de docenten ontwikkelde ‘zine’ mee waarin deze resultaten vastgelegd gaan worden.
Op naar 27 maart!
Foto's gemaakt door Ilona Noworacka