7.4.2021
7.4.2021
kunstproject
Zaterdag 3 april was de derde dag van het kunstproject Eerbetoon in samenwerking met de Stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei en Scouting Den Haag. In de eerste drie gratis workshops doen 20 kinderen tussen de 9 en 13 jaar mee uit verschillende wijken van Den Haag. De deelnemers gaan een nieuw eerbetoon voor de jaarlijkse Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam bedenken én uitvoeren onder begeleiding van kunstdocenten van Art-S-Cool.
De kinderen hebben hard gewerkt om de drie ideeën van vorige week andere perspectieven te geven om ze in de middag opperbest te presenteren aan de jury. De kunstdocenten Sara Pape en Saskia Tannemaat begeleiden de kinderen in dit proces. "Hoe kunnen de kunstwerken nog beter vertellen waarvoor ze een eerbetoon zijn? En Hhoe kan de jury dat terugzien in het idee"? Moeilijke vragen voor deze zonnige zaterdag, gelukkig straalt er genoeg creativiteit om ons heen.
In alle ideeën van vorige week zaten hele interessante elementen dat iedereen er over eens is om vandaag nog een vierde idee aan de jury te presenteren. Hiervoor hebben de kinderen samen met de docenten gebrainstormd hoe de beste ingrediënten van de ideeën van vorige week samen te voegen.
Er wordt nagedacht over wat er op de wegwijzers kan komen te staan. Vorige week stond daar nog oorlog of vrede op. Amberly gaat woorden verzinnen die ook oorlog en vrede kunnen uitbeelden. Er komt een hele woordenlijst van tegenstellingen die wordt uitgetekend in verschillende ontwerpen van wegwijzers door Lotte, Nada, Maja, Etelssya en Miranda.
De vogel is een dier die steeds weer opduikt in de ideeën, hier is deze verwerkt in de wegwijzer, op de ene vleugel die naar rechts wijst staat bijvoorbeeld leuk en op de andere ga je de andere kant op naar saai. In het plattegrond van Madurodam wordt aangegeven waar de borden zeker of misschien moeten komen te staan. Stacey heeft het idee van de wegwijzers verzonnen en vertelt: “Als je de verkeerde borden volgt kom je bij de uitgang, en als je de juiste keuzes maakt kom je bij het eerbetoon.” Zo kunnen de kleinste besluiten grote gevolgen hebben.
Ook zijn er twee gedichten geschreven door Nur (11 jaar): Oorlog en Vrede. Hij draagt ze voor. Sommige kinderen zijn het erover eens dat je best verdrietig wordt van zijn woorden, dat mag best want zoals Thomas vorige week zei: “We willen met het eerbetoon laten zien dat we het erg vinden wat er in de oorlog is gebeurd'.
Terwijl het grootste deel van de kinderen gaat werken aan het nieuwe idee, gaan Irmak, Julia en Tusem verder met het eerste idee waarmee ze vorige week waren begonnen. Van alle elementen die ze hadden verzonnen gaan ze kijken wat het beste past als eerbetoon: vorige week stelde dat nog het leger voor die het kind beschermde tegen de oorlog wat de regen zou zijn. Ze zijn druk bezig met het vouwen van duiven, het is nog niet zeker of deze origamiduiven uit de paraplu komen of dat de paraplu een duifvorm wordt.
Uiteindelijk gaan ze toch voor de vogel die het kind vasthoud en beschermt. Julia vertelt: “Ons eerbetoon is voor iedereen die heeft gezorgd dat we in vrede leven, en dat zie je door de vogel die het kind beschermt”. Ook hebben zij een symbool gemaakt voor “stop de oorlog”, 4 paarse stippen in een vierkanten vorm.
De andere twee ideeën die worden gepresenteerd zijn hetzelfde gebleven: Het tweede idee heeft zich bezig gehouden met vrede en oorlog. In hun schetsen zien we dat er er nog steeds vreselijke dingen afspelen in onze wereld zoals het kappen van bomen en racisme. Vrijheid wordt mooi verwoord met: “in harmonie met jezelf zijn”. Om deze tweestrijd uit te beelden hebben zij twee voorstellen: een bewegwijzering door Madurodam waar je bij elke splitsing kan kiezen om richting vrijheid of oorlog te lopen. Ook hebben zij een idee om van kinderen weegschalen te maken, op elke hand komt een plateau, eentje met een beeld dat oorlog voorsteld en het ander vrede. Precies na de twee minuten stilte gaat het vredesplateau naar boven. Bij het derde idee wordt een welkomstritueel uitgevoerd voor een vogel die thuiskomt. Om 20 uur wordt een vogel losgelaten in Madurodam en de vogel beslist zelf waar die gaat landen. De kinderen voeren een eerbetoon uit door naar de plek te lopen of te rennen waar de vogel terechtkomt. De vogel krijgt een thuiskomplek in Madurodam.
Na de pauze liggen er vier prachtige ideeën klaar om aan de jury te presenteren. Deze 20 kinderen hebben drie zaterdagen besteed aan het ontwikkelen ervan en zijn er trots op. Het uiteindelijke idee zal worden uitgewerkt door 80 kinderen in de twee komende weken en daar zijn ze ook een beetje bezorgd over. Daarom hebben ze een boodschap aan deze kinderen: Nur: “Jullie mogen verder denken met onze ideeën maar niet kapot maken.” Irmak voegt eraan toe: “Welk idee het ook is, verander het onderwerp niet, jullie kunnen wel werken aan de versieringen om het onderwerp duidelijker te maken.” Maja: “Al het denkwerk is al gedaan.”
De jury moest een oordeel vormen over de diverse facetten van het eerbetoon. Er zijn geen cijfers gegeven. Alles is goed. Maar het gaat om drie categorieën: Goed/beter/best en een aantal vooraf afgesproken criteria. De jury bestond uit De jury bestond uit: Dorien Korsten (Producent NKH), Han ten Broeke (Bestuur Stichting Nationale Kinderherdenking) Laura van Eeden - directeur Art-S-Cool en Wouter Zilverberg (Bestuur Scouting NL)
Beraad van de Jury:
“We zijn onder de indruk van de manier waarop de kinderen gewerkt hadden. Er kwamen diverse mooie insteken en gedachtengangen uit. Qua haalbaarheid was er niet een concept wat helemaal te realiseren was en wat het beste kon dienen voor een concrete vorm van eerbetoon. Wat wel heel duidelijk was dat er veel kinderen waren die een vogel in hun thema hadden. Dus dan moet je daar wat mee".
Er is veel afgewogen, maar we kwamen unaniem uit op een paar elementen:
Over het idee van de bewegwijzering was de jury ook heel enthousiast. Het zou volgend jaar kunnen worden uitgewerkt tot een bordspel wat alle kinderen in Nederland kunnen spelen om te leren over keuzes maken.
Op naar 10 april!
kunstproject
Zaterdag 3 april was de derde dag van het kunstproject Eerbetoon in samenwerking met de Stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei en Scouting Den Haag. In de eerste drie gratis workshops doen 20 kinderen tussen de 9 en 13 jaar mee uit verschillende wijken van Den Haag. De deelnemers gaan een nieuw eerbetoon voor de jaarlijkse Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam bedenken én uitvoeren onder begeleiding van kunstdocenten van Art-S-Cool.
De kinderen hebben hard gewerkt om de drie ideeën van vorige week andere perspectieven te geven om ze in de middag opperbest te presenteren aan de jury. De kunstdocenten Sara Pape en Saskia Tannemaat begeleiden de kinderen in dit proces. "Hoe kunnen de kunstwerken nog beter vertellen waarvoor ze een eerbetoon zijn? En Hhoe kan de jury dat terugzien in het idee"? Moeilijke vragen voor deze zonnige zaterdag, gelukkig straalt er genoeg creativiteit om ons heen.
In alle ideeën van vorige week zaten hele interessante elementen dat iedereen er over eens is om vandaag nog een vierde idee aan de jury te presenteren. Hiervoor hebben de kinderen samen met de docenten gebrainstormd hoe de beste ingrediënten van de ideeën van vorige week samen te voegen.
Er wordt nagedacht over wat er op de wegwijzers kan komen te staan. Vorige week stond daar nog oorlog of vrede op. Amberly gaat woorden verzinnen die ook oorlog en vrede kunnen uitbeelden. Er komt een hele woordenlijst van tegenstellingen die wordt uitgetekend in verschillende ontwerpen van wegwijzers door Lotte, Nada, Maja, Etelssya en Miranda.
De vogel is een dier die steeds weer opduikt in de ideeën, hier is deze verwerkt in de wegwijzer, op de ene vleugel die naar rechts wijst staat bijvoorbeeld leuk en op de andere ga je de andere kant op naar saai. In het plattegrond van Madurodam wordt aangegeven waar de borden zeker of misschien moeten komen te staan. Stacey heeft het idee van de wegwijzers verzonnen en vertelt: “Als je de verkeerde borden volgt kom je bij de uitgang, en als je de juiste keuzes maakt kom je bij het eerbetoon.” Zo kunnen de kleinste besluiten grote gevolgen hebben.
Ook zijn er twee gedichten geschreven door Nur (11 jaar): Oorlog en Vrede. Hij draagt ze voor. Sommige kinderen zijn het erover eens dat je best verdrietig wordt van zijn woorden, dat mag best want zoals Thomas vorige week zei: “We willen met het eerbetoon laten zien dat we het erg vinden wat er in de oorlog is gebeurd'.
Terwijl het grootste deel van de kinderen gaat werken aan het nieuwe idee, gaan Irmak, Julia en Tusem verder met het eerste idee waarmee ze vorige week waren begonnen. Van alle elementen die ze hadden verzonnen gaan ze kijken wat het beste past als eerbetoon: vorige week stelde dat nog het leger voor die het kind beschermde tegen de oorlog wat de regen zou zijn. Ze zijn druk bezig met het vouwen van duiven, het is nog niet zeker of deze origamiduiven uit de paraplu komen of dat de paraplu een duifvorm wordt.
Uiteindelijk gaan ze toch voor de vogel die het kind vasthoud en beschermt. Julia vertelt: “Ons eerbetoon is voor iedereen die heeft gezorgd dat we in vrede leven, en dat zie je door de vogel die het kind beschermt”. Ook hebben zij een symbool gemaakt voor “stop de oorlog”, 4 paarse stippen in een vierkanten vorm.
De andere twee ideeën die worden gepresenteerd zijn hetzelfde gebleven: Het tweede idee heeft zich bezig gehouden met vrede en oorlog. In hun schetsen zien we dat er er nog steeds vreselijke dingen afspelen in onze wereld zoals het kappen van bomen en racisme. Vrijheid wordt mooi verwoord met: “in harmonie met jezelf zijn”. Om deze tweestrijd uit te beelden hebben zij twee voorstellen: een bewegwijzering door Madurodam waar je bij elke splitsing kan kiezen om richting vrijheid of oorlog te lopen. Ook hebben zij een idee om van kinderen weegschalen te maken, op elke hand komt een plateau, eentje met een beeld dat oorlog voorsteld en het ander vrede. Precies na de twee minuten stilte gaat het vredesplateau naar boven. Bij het derde idee wordt een welkomstritueel uitgevoerd voor een vogel die thuiskomt. Om 20 uur wordt een vogel losgelaten in Madurodam en de vogel beslist zelf waar die gaat landen. De kinderen voeren een eerbetoon uit door naar de plek te lopen of te rennen waar de vogel terechtkomt. De vogel krijgt een thuiskomplek in Madurodam.
Na de pauze liggen er vier prachtige ideeën klaar om aan de jury te presenteren. Deze 20 kinderen hebben drie zaterdagen besteed aan het ontwikkelen ervan en zijn er trots op. Het uiteindelijke idee zal worden uitgewerkt door 80 kinderen in de twee komende weken en daar zijn ze ook een beetje bezorgd over. Daarom hebben ze een boodschap aan deze kinderen: Nur: “Jullie mogen verder denken met onze ideeën maar niet kapot maken.” Irmak voegt eraan toe: “Welk idee het ook is, verander het onderwerp niet, jullie kunnen wel werken aan de versieringen om het onderwerp duidelijker te maken.” Maja: “Al het denkwerk is al gedaan.”
De jury moest een oordeel vormen over de diverse facetten van het eerbetoon. Er zijn geen cijfers gegeven. Alles is goed. Maar het gaat om drie categorieën: Goed/beter/best en een aantal vooraf afgesproken criteria. De jury bestond uit De jury bestond uit: Dorien Korsten (Producent NKH), Han ten Broeke (Bestuur Stichting Nationale Kinderherdenking) Laura van Eeden - directeur Art-S-Cool en Wouter Zilverberg (Bestuur Scouting NL)
Beraad van de Jury:
“We zijn onder de indruk van de manier waarop de kinderen gewerkt hadden. Er kwamen diverse mooie insteken en gedachtengangen uit. Qua haalbaarheid was er niet een concept wat helemaal te realiseren was en wat het beste kon dienen voor een concrete vorm van eerbetoon. Wat wel heel duidelijk was dat er veel kinderen waren die een vogel in hun thema hadden. Dus dan moet je daar wat mee".
Er is veel afgewogen, maar we kwamen unaniem uit op een paar elementen:
Over het idee van de bewegwijzering was de jury ook heel enthousiast. Het zou volgend jaar kunnen worden uitgewerkt tot een bordspel wat alle kinderen in Nederland kunnen spelen om te leren over keuzes maken.
Op naar 10 april!