6.10.2021
6.10.2021
kunstklas
2e jaars VWO'ers van het Johan de Witt College krijgen onder begeleiding van kunstdocent Annechien Meijer een introductie in het thema 'het klimaat in je eigen omgeving'.
De leerlingen onderzoeken het thema klimaatverandering en bedenken oplossingen zoals het klimaat rondom je eigen huis verbeteren met water, wind, zonne-energie en groen.
Na de schetsfase worden maquettes gebouwd met diverse materialen zoals karton, wol, touw, stokjes, gerecycled plastic. Veel jongeren starten met een huisvorm om de klimaatoplossingen te verbeelden. Gekeken wordt hoe het plan zo duidelijk mogelijk verbeeld kan worden en waar de diverse materialen het idee kunnen ondersteunen of verduidelijken.
De jongeren waren heel geïnspireerd om met het thema klimaat in de eigen omgeving aan de slag te gaan en konden niet wachten met het bouwen van de maquettes. De verscheidenheid aan materialen stimuleert om tot de juiste verbeelding van het idee te komen. Muziekje aan en ze waren de tijd bijna vergeten...
Wat opviel is dat de deelnemers met oplossingen komen die heel concreet en soms echt vernieuwend zijn, je zou met sommige plannen naar een TU kunnen gaan om het verder te ontwikkelen. En verassend was het materiaalgebruik, de oplossingen voor klimaatproblemen en het enorme enthousiasme van de leerlingen!
Een van de jongeren geeft aan
'De oplossing met deze regenpijp zou een oplossing voor de wateroverlast op ons balkon thuis kunnen zijn'
kunstklas
2e jaars VWO'ers van het Johan de Witt College krijgen onder begeleiding van kunstdocent Annechien Meijer een introductie in het thema 'het klimaat in je eigen omgeving'.
De leerlingen onderzoeken het thema klimaatverandering en bedenken oplossingen zoals het klimaat rondom je eigen huis verbeteren met water, wind, zonne-energie en groen.
Na de schetsfase worden maquettes gebouwd met diverse materialen zoals karton, wol, touw, stokjes, gerecycled plastic. Veel jongeren starten met een huisvorm om de klimaatoplossingen te verbeelden. Gekeken wordt hoe het plan zo duidelijk mogelijk verbeeld kan worden en waar de diverse materialen het idee kunnen ondersteunen of verduidelijken.
De jongeren waren heel geïnspireerd om met het thema klimaat in de eigen omgeving aan de slag te gaan en konden niet wachten met het bouwen van de maquettes. De verscheidenheid aan materialen stimuleert om tot de juiste verbeelding van het idee te komen. Muziekje aan en ze waren de tijd bijna vergeten...
Wat opviel is dat de deelnemers met oplossingen komen die heel concreet en soms echt vernieuwend zijn, je zou met sommige plannen naar een TU kunnen gaan om het verder te ontwikkelen. En verassend was het materiaalgebruik, de oplossingen voor klimaatproblemen en het enorme enthousiasme van de leerlingen!
Een van de jongeren geeft aan
'De oplossing met deze regenpijp zou een oplossing voor de wateroverlast op ons balkon thuis kunnen zijn'