13.3.2025
13.3.2025
algemeen
Art-S-Cool organiseert elke week tientallen kunstlessen voor kinderen en jongeren op verschillende locaties in Den Haag. Vorig jaar gaf kunstenaar Erik Kamaletdinov kunstlessen in speeltuin Vermeerpark op woensdagmiddag. We vroegen hem naar zijn ervaringen.
“Ik vind het prachtig om te zien hoe verlegen kinderen zich langzaam openstellen als ze zich realiseren hoe leuk ze het vinden om te creëren. Die transformatie – het moment dat ik ze helemaal zie oplichten en ze zich volledig inzetten – is altijd heel bijzonder.”
Wat was je leukste les om te geven? En wat vonden de kinderen het leukst?
“Een van mijn favoriete lessen ging over het gebruik van chenilledraad – pijpenragers – om menselijke figuren te maken. We combineerden ze met kralen en andere materialen, en de kinderen werden ongelooflijk creatief met hun ontwerpen.
Een andere gedenkwaardige les was toen we nog wat budget over hadden voor een extra sessie. Ik kocht een mix van onconventionele materialen, namelijk dingen die normaal niet met kunst worden geassocieerd, zoals sokken, touwen en andere vreemde voorwerpen. De kinderen leerden hoe ze van alles kunst konden maken, sokken vouwen, kralen rijgen en vrijuit experimenteren. Die open benadering sprak hen erg aan.”
Hadden de kinderen favoriete technieken of projecten die eruit sprongen?
“Ze vonden het geweldig om in 3D met papier te werken, vooral het ontwerpen van speeltuinen met behulp van verschillende papierbouwtechnieken. Ook de collages in de stijl van Matisse vonden ze erg leuk. Maar hun favoriet was toch echt de vrije opdrachten, waarbij ze helemaal zelf mochten bedenken wat ze gingen maken.”
Wat is je mooiste herinnering aan deze lessen?
“Ik vind het prachtig om te zien hoe verlegen kinderen zich langzaam openstellen als ze zich realiseren hoe leuk ze het vinden om te creëren. Die transformatie – het moment dat ik ze helemaal zie oplichten en ze zich volledig inzetten – is altijd heel bijzonder.”
Zijn er uitdagingen waar je tegenaan liep?
"Soms ontstonden er conflicten tussen de kinderen, waarschijnlijk omdat de lessen plaatsvonden in een speeltuin, waar andere sociale dynamieken speelden. Ook zaten de lessen snel vol, waardoor sommige kinderen niet konden meedoen.
Eén keer waren er een paar kinderen boos en begonnen ze ballen tegen het raam te gooien. Dat was even lastig, maar uiteindelijk konden we het goed oplossen. Over het algemeen verliep alles soepel."
Waar haal je inspiratie vandaan voor je lessen?
"Veel van mijn inspiratie komt uit mijn eigen artistieke praktijk, die erg intuïtief en vrij is. Daarnaast haal ik inspiratie uit de werken van mijn favoriete kunstenaars. De energie en inspiratie die ik hieruit opdoe geef ik vervolgens weer door aan de kinderen.
Maar ook de kinderen zelf inspireren me. Hun ideeën en creaties komen terug in mijn eigen werk en die creatieve uitwisseling zie je terug in de kunstlessen."
Heb je nog een laatste gedachte of een favoriete herinnering die je wilt delen?
"Ik vind het prachtig dat er in de speeltuin kleine rustige hoekjes zijn waar kinderen zich volledig kunnen concentreren op hun werk, voordat ze weer naar buiten rennen om te spelen. Dat contrast – een ruimte voor focus en een ruimte voor beweging – is enorm waardevol, vooral in deze buurt.
Daarnaast werk ik graag samen met de mensen die het park beheren en met mijn assistenten. De kinderen keken altijd uit naar deze kunstlessen en dat vind ik een prachtig compliment."
Met dank aan Speeltuin Vermeerpark, de gemeente Den Haag en het samenwerkingsverband Kinderen, Cultuur en Kansen.
algemeen
Art-S-Cool organiseert elke week tientallen kunstlessen voor kinderen en jongeren op verschillende locaties in Den Haag. Vorig jaar gaf kunstenaar Erik Kamaletdinov kunstlessen in speeltuin Vermeerpark op woensdagmiddag. We vroegen hem naar zijn ervaringen.
“Ik vind het prachtig om te zien hoe verlegen kinderen zich langzaam openstellen als ze zich realiseren hoe leuk ze het vinden om te creëren. Die transformatie – het moment dat ik ze helemaal zie oplichten en ze zich volledig inzetten – is altijd heel bijzonder.”
Wat was je leukste les om te geven? En wat vonden de kinderen het leukst?
“Een van mijn favoriete lessen ging over het gebruik van chenilledraad – pijpenragers – om menselijke figuren te maken. We combineerden ze met kralen en andere materialen, en de kinderen werden ongelooflijk creatief met hun ontwerpen.
Een andere gedenkwaardige les was toen we nog wat budget over hadden voor een extra sessie. Ik kocht een mix van onconventionele materialen, namelijk dingen die normaal niet met kunst worden geassocieerd, zoals sokken, touwen en andere vreemde voorwerpen. De kinderen leerden hoe ze van alles kunst konden maken, sokken vouwen, kralen rijgen en vrijuit experimenteren. Die open benadering sprak hen erg aan.”
Hadden de kinderen favoriete technieken of projecten die eruit sprongen?
“Ze vonden het geweldig om in 3D met papier te werken, vooral het ontwerpen van speeltuinen met behulp van verschillende papierbouwtechnieken. Ook de collages in de stijl van Matisse vonden ze erg leuk. Maar hun favoriet was toch echt de vrije opdrachten, waarbij ze helemaal zelf mochten bedenken wat ze gingen maken.”
Wat is je mooiste herinnering aan deze lessen?
“Ik vind het prachtig om te zien hoe verlegen kinderen zich langzaam openstellen als ze zich realiseren hoe leuk ze het vinden om te creëren. Die transformatie – het moment dat ik ze helemaal zie oplichten en ze zich volledig inzetten – is altijd heel bijzonder.”
Zijn er uitdagingen waar je tegenaan liep?
"Soms ontstonden er conflicten tussen de kinderen, waarschijnlijk omdat de lessen plaatsvonden in een speeltuin, waar andere sociale dynamieken speelden. Ook zaten de lessen snel vol, waardoor sommige kinderen niet konden meedoen.
Eén keer waren er een paar kinderen boos en begonnen ze ballen tegen het raam te gooien. Dat was even lastig, maar uiteindelijk konden we het goed oplossen. Over het algemeen verliep alles soepel."
Waar haal je inspiratie vandaan voor je lessen?
"Veel van mijn inspiratie komt uit mijn eigen artistieke praktijk, die erg intuïtief en vrij is. Daarnaast haal ik inspiratie uit de werken van mijn favoriete kunstenaars. De energie en inspiratie die ik hieruit opdoe geef ik vervolgens weer door aan de kinderen.
Maar ook de kinderen zelf inspireren me. Hun ideeën en creaties komen terug in mijn eigen werk en die creatieve uitwisseling zie je terug in de kunstlessen."
Heb je nog een laatste gedachte of een favoriete herinnering die je wilt delen?
"Ik vind het prachtig dat er in de speeltuin kleine rustige hoekjes zijn waar kinderen zich volledig kunnen concentreren op hun werk, voordat ze weer naar buiten rennen om te spelen. Dat contrast – een ruimte voor focus en een ruimte voor beweging – is enorm waardevol, vooral in deze buurt.
Daarnaast werk ik graag samen met de mensen die het park beheren en met mijn assistenten. De kinderen keken altijd uit naar deze kunstlessen en dat vind ik een prachtig compliment."
Met dank aan Speeltuin Vermeerpark, de gemeente Den Haag en het samenwerkingsverband Kinderen, Cultuur en Kansen.