20.4.2021
20.4.2021
kunstklas
Leerlingen van 12 jaar en ouder van de Johan de Witt Scholengroep maakten kennis met de wijze waarop een kunstenaar een idee probeert over te brengen. Onder begeleiding van kunstdocent Lilian Kreutzberger werd het thema Identiteit en Kunst in deze les uitgewerkt. Ze vertelt:
"In deze les krijgen de leerlingen de opdracht zelf iets te veranderen aan de stad waarin ze wonen: Den Haag. Ze kiezen een of meerdere van de vier zwart-wit foto’s van Den Haag. De foto’s tonen het Plein, het Spui, het Stadhuis van binnen en de Hofvijver. Met verf, stiften, kleurpotloden, geknipt papier, of collage van andere beelden kunnen zijn hun fantasie erop loslaten.
Ter inspiratie bespreken we een aantal kunstenaars. Zoals kunstenaar Kara Walker, die met haar werk een nog onderbelicht verhaal wilt vertellen over onderdrukte groepen mensen. Foto’s tonen onder meer een installatie in de Turbine Hall van het Tate Modern museum in Londen. En een muziekvideo van artiest FKA Twigs laat weer zien hoe zij geïnspireerd is door Kara’s werk.
We kijken naar een installatie van keramische zonnebloempitten van kunstenaar Ai Weiei, ook tentoongesteld in het Tate Modern museum. En een ander werk met oranje reddingsvesten bevestigd aan een gebouw, waarmee hij zijn kritiek toont op het Europese vluchtelingen beleid.
Ook kijken we naar kunstenaar Constant Nieuwenhuijs en zijn idee over een mogelijke toekomstige wereld waarin al het werk is geautomatiseerd. Daarna bespreken we nog twee werken van studio Raaaf. Een werk van een bunker, inmiddels een monument, die doormidden gezaagd is om plaats te maken voor een looppad door de bunker heen.
De leerlingen gaan aan de slag aan de hand van een aantal vragen, stel je voor je bent met vrienden in de stad, wat zou jij graag zien of doen? Zou je aan de skyline van Den Haag meer gebouwen toevoegen, of juist weghalen, is het standbeeld op deze sokkel wel het standbeeld dat jij graag zou zien, kunnen deze gebouwen met kleur aan de buitenkant leuker worden, of kunnen de gebouwen multifunctioneel worden door er iets anders aan toe te voegen?
Vaak kregen zij bij het benoemen van deze vragen of mogelijkheden vrij snel een idee die zij dan uitwerkten. Een aantal leerlingen knipte gehele delen uit de afbeeldingen en vervingen die met elementen uit de andere foto’s.
Geheel intuïtief volgden de leerlingen bijna altijd de perspectieflijnen in de afbeeldingen op een correcte manier. Met behulp van gesprekken, maar ook bij elkaar langs lopen en kijken werd het toch vaak meer dan alleen kleur toevoegen. En zo ontstonden ontzettend veel originele ideeën en ondervonden de leerlingen hoe goed het beeldtaal je ondersteund om je uit te kunnen drukken.
kunstklas
Leerlingen van 12 jaar en ouder van de Johan de Witt Scholengroep maakten kennis met de wijze waarop een kunstenaar een idee probeert over te brengen. Onder begeleiding van kunstdocent Lilian Kreutzberger werd het thema Identiteit en Kunst in deze les uitgewerkt. Ze vertelt:
"In deze les krijgen de leerlingen de opdracht zelf iets te veranderen aan de stad waarin ze wonen: Den Haag. Ze kiezen een of meerdere van de vier zwart-wit foto’s van Den Haag. De foto’s tonen het Plein, het Spui, het Stadhuis van binnen en de Hofvijver. Met verf, stiften, kleurpotloden, geknipt papier, of collage van andere beelden kunnen zijn hun fantasie erop loslaten.
Ter inspiratie bespreken we een aantal kunstenaars. Zoals kunstenaar Kara Walker, die met haar werk een nog onderbelicht verhaal wilt vertellen over onderdrukte groepen mensen. Foto’s tonen onder meer een installatie in de Turbine Hall van het Tate Modern museum in Londen. En een muziekvideo van artiest FKA Twigs laat weer zien hoe zij geïnspireerd is door Kara’s werk.
We kijken naar een installatie van keramische zonnebloempitten van kunstenaar Ai Weiei, ook tentoongesteld in het Tate Modern museum. En een ander werk met oranje reddingsvesten bevestigd aan een gebouw, waarmee hij zijn kritiek toont op het Europese vluchtelingen beleid.
Ook kijken we naar kunstenaar Constant Nieuwenhuijs en zijn idee over een mogelijke toekomstige wereld waarin al het werk is geautomatiseerd. Daarna bespreken we nog twee werken van studio Raaaf. Een werk van een bunker, inmiddels een monument, die doormidden gezaagd is om plaats te maken voor een looppad door de bunker heen.
De leerlingen gaan aan de slag aan de hand van een aantal vragen, stel je voor je bent met vrienden in de stad, wat zou jij graag zien of doen? Zou je aan de skyline van Den Haag meer gebouwen toevoegen, of juist weghalen, is het standbeeld op deze sokkel wel het standbeeld dat jij graag zou zien, kunnen deze gebouwen met kleur aan de buitenkant leuker worden, of kunnen de gebouwen multifunctioneel worden door er iets anders aan toe te voegen?
Vaak kregen zij bij het benoemen van deze vragen of mogelijkheden vrij snel een idee die zij dan uitwerkten. Een aantal leerlingen knipte gehele delen uit de afbeeldingen en vervingen die met elementen uit de andere foto’s.
Geheel intuïtief volgden de leerlingen bijna altijd de perspectieflijnen in de afbeeldingen op een correcte manier. Met behulp van gesprekken, maar ook bij elkaar langs lopen en kijken werd het toch vaak meer dan alleen kleur toevoegen. En zo ontstonden ontzettend veel originele ideeën en ondervonden de leerlingen hoe goed het beeldtaal je ondersteund om je uit te kunnen drukken.