18.11.2020
18.11.2020
kunstklas
Elke woensdag vindt na schooltijd de kunstles 'Wednesday Art-S-Cool' plaats onder begeleiding van kunstdocent Sara Pape. Elke week is er een ander thema en techniek.
Thema van vandaag is het vertellen van verhalen in de lessenreeks schatten van de toekomst. Kinderen tussen de 5 en 9 jaar maakten vorige week een 6 meter lange panorama-tekening, elk stukje tekening gaat over in een ander stukje van een ander kind. De tekeningen zijn van de “schatten”, de door de kinderen geboetseerde en geschilderde munten en amuletten van eerdere lessen. Deze schatten zullen in het schoolplein zullen worden gegraven voor de kinderen die over 100 jaar op Art-S-Cool zitten. Hierover een andere keer meer.
Juf Sara begint met vertellen bij het begin van de panorama-tekening, dan neemt het kind die het vervolg heeft getekend het over, en zo gaat het door tot het einde van het rolletje. Elk kind improviseert en zorgde voor een spannend of grappig einde. Tijdens het vertellen speelden twee kinderen de tekening af en de rest van de kinderen reageerden met hun zelf gemaakte papieren emojis op stokjes of maakten special effect geluiden.
“Er was eens een hele boze meneer, hij was boos omdat hij niet kon lezen of schrijven en toen ging hij zijn gezicht tekenen en die ging hij via de computer versturen” Maroua (8 jaar) vertelt over hoe de eerste emoji is ontstaan.
De emoji's werden aan het begin van de les gemaakt. De kinderen onderzochten samen met juf Sara hoe ze eruit zouden zien als we ze nadoen met gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. De andere kinderen mochten raden. Zouden we ze ook kunnen tekenenen en knippen en plakken??? Dat ging zeker, elke leerling had er wel 6 gemaakt, na afloop hebben ze hun eigen emojis uitgebeeld.
Juf Sara vertelt: "Het was verrassend om te zien hoe leuk het was om emojis te raden die andere kinderen voordeden, het laatste kwartiertje hebben we dat nog eens gespeeld, dit gaan we vaker doen. Heel grappig om de zelfgemaakte of verzonnen smileys uitgebeeld te zien worden! En leuk dat alle kinderen voor de klas emojis durfden uit te beelden. De kinderen hadden een onuitputtelijke bron van verhalen die bleven komen. We hadden tot de volgende dag door kunnen gaan!"
kunstklas
Elke woensdag vindt na schooltijd de kunstles 'Wednesday Art-S-Cool' plaats onder begeleiding van kunstdocent Sara Pape. Elke week is er een ander thema en techniek.
Thema van vandaag is het vertellen van verhalen in de lessenreeks schatten van de toekomst. Kinderen tussen de 5 en 9 jaar maakten vorige week een 6 meter lange panorama-tekening, elk stukje tekening gaat over in een ander stukje van een ander kind. De tekeningen zijn van de “schatten”, de door de kinderen geboetseerde en geschilderde munten en amuletten van eerdere lessen. Deze schatten zullen in het schoolplein zullen worden gegraven voor de kinderen die over 100 jaar op Art-S-Cool zitten. Hierover een andere keer meer.
Juf Sara begint met vertellen bij het begin van de panorama-tekening, dan neemt het kind die het vervolg heeft getekend het over, en zo gaat het door tot het einde van het rolletje. Elk kind improviseert en zorgde voor een spannend of grappig einde. Tijdens het vertellen speelden twee kinderen de tekening af en de rest van de kinderen reageerden met hun zelf gemaakte papieren emojis op stokjes of maakten special effect geluiden.
“Er was eens een hele boze meneer, hij was boos omdat hij niet kon lezen of schrijven en toen ging hij zijn gezicht tekenen en die ging hij via de computer versturen” Maroua (8 jaar) vertelt over hoe de eerste emoji is ontstaan.
De emoji's werden aan het begin van de les gemaakt. De kinderen onderzochten samen met juf Sara hoe ze eruit zouden zien als we ze nadoen met gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. De andere kinderen mochten raden. Zouden we ze ook kunnen tekenenen en knippen en plakken??? Dat ging zeker, elke leerling had er wel 6 gemaakt, na afloop hebben ze hun eigen emojis uitgebeeld.
Juf Sara vertelt: "Het was verrassend om te zien hoe leuk het was om emojis te raden die andere kinderen voordeden, het laatste kwartiertje hebben we dat nog eens gespeeld, dit gaan we vaker doen. Heel grappig om de zelfgemaakte of verzonnen smileys uitgebeeld te zien worden! En leuk dat alle kinderen voor de klas emojis durfden uit te beelden. De kinderen hadden een onuitputtelijke bron van verhalen die bleven komen. We hadden tot de volgende dag door kunnen gaan!"