2.11.2022
2.11.2022
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen op het primair en voortgezet onderwijs. Vandaag nemen we een kijkje in de lessen van groep 5, 6, 7 en 8 van De Buutplaats. In deze lessenserie maakten de leerlingen samen met juf Gerjanne van Zuilen een reliëf van gips. Speciaal voor deze blog beschreef Gerjanne uitgebreid hoe ze te werk zijn gegaan.
Wist je dat je door middel van een gipsafdruk bijzondere vondsten kan bewaren?
Zo gebruiken archeologen gips om sporen te bewaren en ook wordt gips gebruikt om een replica te maken van een bijzonder object. Wat zou jij willen vinden en bewaren?
In een aantal lessen maakten de leerlingen van De Buutplaats een reliëf van gips.
Om gips te kunnen gieten, maakten ze een stevige mal van klei. Een mal waterdicht maken is nog best een klus. Het is best vreemd om een mal te maken, want je maakt een lege ruimte waar het gips in gaat. Je maakt dus eigenlijk 'niks'.
Hiervoor keken de leerlingen ook naar Japanse knipkunst: notan. Met deze kunstvorm worden er uitgeknipte vormen gebruikt. De leegte die achterblijft, dat is uiteindelijk het kunstwerk.
Ondertussen experimenteerden de leerlingen met het maken van afdrukken in klei door er voorwerpen in te drukken. Met gereedschap werden texturen gemaakt.
Als de mal klaar is, dan mag het gips er in gegoten worden. Dat je hier hongen van krijgt, is niet vreemd. De leerlingen vonden vloeibaar gips namelijk erg op pannenkoekenbeslag lijken!
Als het gips is uitgehard mag de mal er af en blijft er een gipsafdruk over. Het is een verrassing hoe een kunstwerk uit de mal komt, soms is het heel anders dan leerlingen gedacht hadden.
De leerlingen hebben de kunstwerken beschilderd. Met de droge kwast techniek werden de hoge punten geaccentueerd. Op deze manier is het reliëf in de afdruk goed te zien.
Daarna hebben de leerlingen de kunstwerken aandachtig bekeken en nagetekend. Wat is er bijzonder aan jouw afdruk? Wat zie je erop? Lijkt de afdruk oud? Waar zou je zoiets kunnen vinden?
Net als kunstwerken in een museum werd er een titel en uitleg bedacht bij de kunstwerken, zodat ze door alle leerlingen en ouders bewonderd konden worden in een tentoonstelling.
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen op het primair en voortgezet onderwijs. Vandaag nemen we een kijkje in de lessen van groep 5, 6, 7 en 8 van De Buutplaats. In deze lessenserie maakten de leerlingen samen met juf Gerjanne van Zuilen een reliëf van gips. Speciaal voor deze blog beschreef Gerjanne uitgebreid hoe ze te werk zijn gegaan.
Wist je dat je door middel van een gipsafdruk bijzondere vondsten kan bewaren?
Zo gebruiken archeologen gips om sporen te bewaren en ook wordt gips gebruikt om een replica te maken van een bijzonder object. Wat zou jij willen vinden en bewaren?
In een aantal lessen maakten de leerlingen van De Buutplaats een reliëf van gips.
Om gips te kunnen gieten, maakten ze een stevige mal van klei. Een mal waterdicht maken is nog best een klus. Het is best vreemd om een mal te maken, want je maakt een lege ruimte waar het gips in gaat. Je maakt dus eigenlijk 'niks'.
Hiervoor keken de leerlingen ook naar Japanse knipkunst: notan. Met deze kunstvorm worden er uitgeknipte vormen gebruikt. De leegte die achterblijft, dat is uiteindelijk het kunstwerk.
Ondertussen experimenteerden de leerlingen met het maken van afdrukken in klei door er voorwerpen in te drukken. Met gereedschap werden texturen gemaakt.
Als de mal klaar is, dan mag het gips er in gegoten worden. Dat je hier hongen van krijgt, is niet vreemd. De leerlingen vonden vloeibaar gips namelijk erg op pannenkoekenbeslag lijken!
Als het gips is uitgehard mag de mal er af en blijft er een gipsafdruk over. Het is een verrassing hoe een kunstwerk uit de mal komt, soms is het heel anders dan leerlingen gedacht hadden.
De leerlingen hebben de kunstwerken beschilderd. Met de droge kwast techniek werden de hoge punten geaccentueerd. Op deze manier is het reliëf in de afdruk goed te zien.
Daarna hebben de leerlingen de kunstwerken aandachtig bekeken en nagetekend. Wat is er bijzonder aan jouw afdruk? Wat zie je erop? Lijkt de afdruk oud? Waar zou je zoiets kunnen vinden?
Net als kunstwerken in een museum werd er een titel en uitleg bedacht bij de kunstwerken, zodat ze door alle leerlingen en ouders bewonderd konden worden in een tentoonstelling.