2.8.2021
2.8.2021
kunstproject
Deze zomer konden kinderen uit de groepen 2 t/m 7 van de bassischolen Paul Kruger en Comenius weer meedoen aan beeldende kunst van Art-S-Cool.
Dit jaar is het thema ‘Atlantis’, het eiland met oude beschaving dat plots verdween. Niemand weet waar het eiland gebleven is. Het mysterieuze aspect van dit thema geeft leerlingen ruimte voor eigen interpretatie en ontwikkeling tijdens de lessen in twee weken.
De eerste dag werd gefilosofeerd over een aantal vragen ten aanzien van het eiland Atlantis. Hoe zou het land van Atlantis er uit hebben gezien? Hoe komt een eiland eigenlijk aan z’n vorm? En hoe kun je aan resten zien dat het sporen van een verdwenen stad zijn.
De kinderen onderzochten dit samen met de kunstdocenten Ellen Rodenberg en Gerjanne van Zuilen met behulp van het strooien van steentjes waarna er een contour werd getrokken. Zo ontstond er een eiland vorm. En met waskrijt zijn er kleuren en texturen getekend.
De tweede dag werden de kleuren en sfeerbeelden van zee en lucht bekeken, kleursoorten benoemd en getekend.
Vervolgens zijn er met brede kwaststreken zijn zeestukken geschilderd. Een kalme en een woeste zee met groen, blauw bruinig en turquoise hoge golven.
De derde dag stelden de kunstdocenten vragen aan de kinderen: ‘Als je kon varen naar Atlantis, en je kan alleen maar de wind gebruiken? Hoe zou het schip er dan uitzien? En vaart het dan snel?’
Van lichte drijvende materialen maakten de kinderen zeilvaartuigen en onderzochten ze hoe stabiliteit te verbeteren is. In waterbakken is er snelheid en stabiliteit getest van de vaartuigen.
De vierde dag bedachten de kinderen hoe het er op de bodem van de zee uit zou hebben zien. ‘Zou het koraal en schelpdieren en zee planten het hebben overwoekerd?’
Met de papier-maché techniek zijn kartonnen dozen getransformeerd in onderwater natuurparadijzen. Eerst zijn de vormen en silhouetten van de dozen veranderd door er proppen papier op te plakken. Daarna werd het overdekt met dunne vellen papier. Ook werden er transparante vellen kleur toegevoegd.
Wie en wat zou zich nu thuis zijn gaan voelen op die ruïnes. Hoe zien de beschutte plekken er uit van vissen en andere zeewezens?
De brokstukken die al heel mooi gekleurd zijn door het vliegerpapier worden tijdens de vijfde dag verder nu bewerkt met een kniptechniek in papier van metaalfolie.
De zesde dag buigen de kinderen zich over de mogelijke wezens die in Atlantis wonen. Met plasticine en kleine restmaterialen zijn deze wezens gevormd. De resten van het metaal folie van de dag ervoor is gebruikt voor extensies. Atlantis begint voor de kinderen via de wezens nu echt tot leven te komen. De kunstdocenten merken dit aan allerlei observaties en opmerkingen van de kinderen.
De laatste twee dagen is gewerkt aan het decor en personages van Atlantis. Voor de afronding van de zomerschool richten de kinderen een tentoonstelling in. Voor de personages worden er pakken in allerlei vormen gemaakt van vloerisolatie. Deze pakken worden ook in een schaduwspel gebruikt.
De tentoonstelling op de laatste dag is voor alle aanwezige kinderen en docenten. Voor de ouders is een film gemaakt. Tijdens de tentoonstelling bellende kinderen het verhaal over Atlantis uit met gebaren (pantomime) en was er een parade van de schimmen.
Een geslaagde zomerschool!
kunstproject
Deze zomer konden kinderen uit de groepen 2 t/m 7 van de bassischolen Paul Kruger en Comenius weer meedoen aan beeldende kunst van Art-S-Cool.
Dit jaar is het thema ‘Atlantis’, het eiland met oude beschaving dat plots verdween. Niemand weet waar het eiland gebleven is. Het mysterieuze aspect van dit thema geeft leerlingen ruimte voor eigen interpretatie en ontwikkeling tijdens de lessen in twee weken.
De eerste dag werd gefilosofeerd over een aantal vragen ten aanzien van het eiland Atlantis. Hoe zou het land van Atlantis er uit hebben gezien? Hoe komt een eiland eigenlijk aan z’n vorm? En hoe kun je aan resten zien dat het sporen van een verdwenen stad zijn.
De kinderen onderzochten dit samen met de kunstdocenten Ellen Rodenberg en Gerjanne van Zuilen met behulp van het strooien van steentjes waarna er een contour werd getrokken. Zo ontstond er een eiland vorm. En met waskrijt zijn er kleuren en texturen getekend.
De tweede dag werden de kleuren en sfeerbeelden van zee en lucht bekeken, kleursoorten benoemd en getekend.
Vervolgens zijn er met brede kwaststreken zijn zeestukken geschilderd. Een kalme en een woeste zee met groen, blauw bruinig en turquoise hoge golven.
De derde dag stelden de kunstdocenten vragen aan de kinderen: ‘Als je kon varen naar Atlantis, en je kan alleen maar de wind gebruiken? Hoe zou het schip er dan uitzien? En vaart het dan snel?’
Van lichte drijvende materialen maakten de kinderen zeilvaartuigen en onderzochten ze hoe stabiliteit te verbeteren is. In waterbakken is er snelheid en stabiliteit getest van de vaartuigen.
De vierde dag bedachten de kinderen hoe het er op de bodem van de zee uit zou hebben zien. ‘Zou het koraal en schelpdieren en zee planten het hebben overwoekerd?’
Met de papier-maché techniek zijn kartonnen dozen getransformeerd in onderwater natuurparadijzen. Eerst zijn de vormen en silhouetten van de dozen veranderd door er proppen papier op te plakken. Daarna werd het overdekt met dunne vellen papier. Ook werden er transparante vellen kleur toegevoegd.
Wie en wat zou zich nu thuis zijn gaan voelen op die ruïnes. Hoe zien de beschutte plekken er uit van vissen en andere zeewezens?
De brokstukken die al heel mooi gekleurd zijn door het vliegerpapier worden tijdens de vijfde dag verder nu bewerkt met een kniptechniek in papier van metaalfolie.
De zesde dag buigen de kinderen zich over de mogelijke wezens die in Atlantis wonen. Met plasticine en kleine restmaterialen zijn deze wezens gevormd. De resten van het metaal folie van de dag ervoor is gebruikt voor extensies. Atlantis begint voor de kinderen via de wezens nu echt tot leven te komen. De kunstdocenten merken dit aan allerlei observaties en opmerkingen van de kinderen.
De laatste twee dagen is gewerkt aan het decor en personages van Atlantis. Voor de afronding van de zomerschool richten de kinderen een tentoonstelling in. Voor de personages worden er pakken in allerlei vormen gemaakt van vloerisolatie. Deze pakken worden ook in een schaduwspel gebruikt.
De tentoonstelling op de laatste dag is voor alle aanwezige kinderen en docenten. Voor de ouders is een film gemaakt. Tijdens de tentoonstelling bellende kinderen het verhaal over Atlantis uit met gebaren (pantomime) en was er een parade van de schimmen.
Een geslaagde zomerschool!