9.2.2023
9.2.2023
algemeen
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende scholen in Den Haag en in eigen ateliers in Schilderswijk. Omdat het soms lastig kan zijn om die kunstlessen vorm te geven, leren ook de kunstdocenten van Art-S-Cool graag bij. Op woensdag 14 december werd daarom een workshop georganiseerd over culturele diversiteit binnen de kunstles, want vooral het overbruggen van de afstand tot de doelgroep kan lastig zijn. De workshop werd georganiseerd door Suus Akerboom en bijgewoond door verschillende collectiefleden van Art-S-Cool.
Suus Akerboom is docent beeldende vorming op het Segbroek College in Den Haag. Tijdens haar opleiding Fine Art and Design in Education onderzocht ze voorbeelden van culturele diversiteit in het kunstonderwijs. Want, zo concludeerde ze, dat is nog lang niet zo divers als het zou moeten zijn. Ze bracht een boek uit om op die manier docenten te inspireren om op zoek te gaan naar diverse voorbeelden en op die manier hun kunstlessen te verrijken.
Het tonen van kunst waarbij de kunstenaars verschillende cultureel diverse achtergronden hebben is cruciaal binnen de ontwikkeling van de jonge kunstenaars. Het zorgt voor herkenning, erkenning, veiligheid, trots, motivatie en inspiratie. Ook helpt het bij het vinden van een eigen culturele en kunstzinnige identiteit. Cultureel diverse voorbeelden tonen namelijk dat kunst door iedereen gemaakt kan worden. Toch wordt er in de praktijk vaak gekeken naar een Rembrandt, een Picasso, een Warhol of een Monet. Een snelle Google-search naar ‘famous artists’ genereert een flinke lijst met onbetwistbaar goede voorbeelden van kunstenaars, maar laat ook duidelijk het gebrek aan diversiteit zien. Want als dit de voorbeelden zijn, is het eigenlijk dan wel mogelijk om een invloedrijke kunstenaar worden als je geen witte man bent?
Dat het lastig kan zijn om deze voorbeelden te vinden om te gebruiken binnen de kunstles, blijkt uit de workshop bij Art-S-Cool. Alle aanwezige kunstdocenten geven aan dat ze hier moeite mee hebben, hoewel ze dit wel heel graag zouden willen. Suus geeft een aantal tips om voorbeelden te vinden, zoals via sociale media, boeken of documentaires. Vooral bewuster zoeken om zo de ‘standaard’ voorbeelden te vermijden, geeft Suus mee als tip. Kijk bijvoorbeeld naar tatoeages en NFT’s.
Het zet de collectiefleden aan het denken en er wordt flink gediscussieerd. Voorbeelden worden gedeeld, het is goed om te horen hoe een ander dit soort thema’s inlijft. Misschien is dat ook meteen het significantste onderdeel van de avond en direct ook de reden waarom deze workshops zo belangrijk zijn voor het collectief: het brengt de leden samen en benadrukt welke kennis er al in huis is.
Benieuwd geworden naar het boek van Suus? Dat vind je hier.
algemeen
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende scholen in Den Haag en in eigen ateliers in Schilderswijk. Omdat het soms lastig kan zijn om die kunstlessen vorm te geven, leren ook de kunstdocenten van Art-S-Cool graag bij. Op woensdag 14 december werd daarom een workshop georganiseerd over culturele diversiteit binnen de kunstles, want vooral het overbruggen van de afstand tot de doelgroep kan lastig zijn. De workshop werd georganiseerd door Suus Akerboom en bijgewoond door verschillende collectiefleden van Art-S-Cool.
Suus Akerboom is docent beeldende vorming op het Segbroek College in Den Haag. Tijdens haar opleiding Fine Art and Design in Education onderzocht ze voorbeelden van culturele diversiteit in het kunstonderwijs. Want, zo concludeerde ze, dat is nog lang niet zo divers als het zou moeten zijn. Ze bracht een boek uit om op die manier docenten te inspireren om op zoek te gaan naar diverse voorbeelden en op die manier hun kunstlessen te verrijken.
Het tonen van kunst waarbij de kunstenaars verschillende cultureel diverse achtergronden hebben is cruciaal binnen de ontwikkeling van de jonge kunstenaars. Het zorgt voor herkenning, erkenning, veiligheid, trots, motivatie en inspiratie. Ook helpt het bij het vinden van een eigen culturele en kunstzinnige identiteit. Cultureel diverse voorbeelden tonen namelijk dat kunst door iedereen gemaakt kan worden. Toch wordt er in de praktijk vaak gekeken naar een Rembrandt, een Picasso, een Warhol of een Monet. Een snelle Google-search naar ‘famous artists’ genereert een flinke lijst met onbetwistbaar goede voorbeelden van kunstenaars, maar laat ook duidelijk het gebrek aan diversiteit zien. Want als dit de voorbeelden zijn, is het eigenlijk dan wel mogelijk om een invloedrijke kunstenaar worden als je geen witte man bent?
Dat het lastig kan zijn om deze voorbeelden te vinden om te gebruiken binnen de kunstles, blijkt uit de workshop bij Art-S-Cool. Alle aanwezige kunstdocenten geven aan dat ze hier moeite mee hebben, hoewel ze dit wel heel graag zouden willen. Suus geeft een aantal tips om voorbeelden te vinden, zoals via sociale media, boeken of documentaires. Vooral bewuster zoeken om zo de ‘standaard’ voorbeelden te vermijden, geeft Suus mee als tip. Kijk bijvoorbeeld naar tatoeages en NFT’s.
Het zet de collectiefleden aan het denken en er wordt flink gediscussieerd. Voorbeelden worden gedeeld, het is goed om te horen hoe een ander dit soort thema’s inlijft. Misschien is dat ook meteen het significantste onderdeel van de avond en direct ook de reden waarom deze workshops zo belangrijk zijn voor het collectief: het brengt de leden samen en benadrukt welke kennis er al in huis is.
Benieuwd geworden naar het boek van Suus? Dat vind je hier.