7.11.2024
7.11.2024
kunstklas
Op dinsdag, woensdag en donderdag worden er na schooltijd kunstlessen gegeven in de ateliers van Art-S-Cool. Deze kunstlessen worden gegeven door professionele kunstenaars en ontwerpers en worden ondersteund door vrijwilligers. Eén keer in de maand blikken we terug op wat er allemaal geleerd en gemaakt is bij deze lessen.
Er leek geen eind te komen aan oktober. Misschien omdat iedereen er weer lekker inzat, die tweede maand van het nieuwe schooljaar. Misschien omdat het opeens wel twintig graden was en het voelde als een hele lange nazomer. Of misschien kwam het omdat de vakantie erg laat viel en pas in november ten einde kwam. Wat het ook was: inmiddels in november in volle gang en komt het einde van 2024 alweer in zicht. Ondertussen begint het eindelijk écht koud te worden. Laten we terugblikken op buitenschoolse kunstlessen van oktober.
Tuesday Art-S-Cool Maxi met Erik (7 - 9 jaar)
In elke les vertelt kunstenaar Erik een verhaal om de jonge kunstenaars te inspireren. Door hen ruimte te geven om hun eigen ideeën in te brengen, ontstaat er een sterke verbinding met het thema en voelen de kinderen eigenaarschap over de les. Erik nam hen mee in de werelden van waterverf en chenilledraad, een buigzaam materiaal waarmee je allerlei vormen kunt maken. Daarnaast bouwden ze 3D-sculpturen van papier. Aan het einde van de les, toen alle werken naast elkaar stonden, verscheen er plotseling een grote, kleurrijke stad!
Wednesday Art-S-Cool Mini met Sara (4-6 jaar)
In de lessen van kunstenaar Sara staat jeugdparticipatie centraal. Ze onderzoekt hoe de mini’s zelfstandig te werk gaan door ze verschillende materialen aan te bieden. Aan het begin van elke les mogen de kinderen vrij werken. Meestal kiezen ze dan voor tekenen, maar Sara besloot te experimenteren met andere materialen om te zien hoe dit hun creativiteit beïnvloedt en hen de regie laat nemen.
Daarnaast richt Sara zich op het thema transitie. “Zodra kinderen de poort van Art-S-Cool binnenstappen, verlaten ze hun thuis- of schoolsituatie en komen ze in een kunstzinnige wereld: een veilige plek waar ze kunnen doen wat ze willen, zonder goed of fout, en waar ze hun eigen wereld vormgeven,” legt ze uit.
Het schoolplein van Art-S-Cool speelt daarbij ook een belangrijke rol; de mini’s versierden hun kleiwerken met voorwerpen die ze daar vonden. Dit jaar werken de mini’s voor het eerst ook met een dummy, een schetsboek waarin kunstenaars kleine werkjes maken. Alles kan in een dummy: knippen, plakken, tekenen, schrijven – het is een persoonlijk dagboek waarin ideeën en voortgang worden vastgelegd.
Wednesday Art-S-Cool Maxi met Myung (7-10 jaar)
Onder leiding van Myung maakten de maxi’s kijkdozen waarin ze hun eigen werelden tot leven brachten. Deze groep is zeker niet onbekend met andere culturen; vorig schooljaar doken ze al in de kunstgeschiedenis en leerden ze over verschillende stromingen uit diverse delen van de wereld. Myung benadrukt het belang van deze lessen: “Kinderen maken grote ontwikkelingen door en staan open voor nieuwe ideeën. Door ze verschillende werelden aan te reiken, vergroten we hun belevingswereld.”
Thursday Art-S-Cool Maxi Plus met Marina (10 - 12 jaar)
Naarmate we dichter bij de winter komen, worden de dagen korter en is het buiten minder lang licht. In september en oktober ging de groep van kunstenaar Marina met een lessenserie aan de slag waarin de combinatie van licht en kunst centraal staat. Ze tekenden portretten met schaduw en silhouet en maakten kennis met lichtfotografie. Door te werken met een lange sluitertijd (waarbij de lens lang open blijft), konden ze beweging vastleggen, waardoor een bewegend lichtobject fungeerde als een penseel om mee te tekenen.
Daarnaast maakten de deelnemers maskers als voorbereiding op Halloween en Sint-Maarten. Ze onderzochten hoe angst kan worden uitgebeeld en verwerkten dat in hun maskers. Deze lessen sloten ook mooi aan op het thema licht: lampions zijn immers niks zonder een lamp. Maar de maskers kregen een extra speciaal effect doordat er met fluorescerende materialen werd gewerkt, die oplichten onder een UV-lamp, ook wel blacklight genoemd. Zo werden de maskers zowel funky als freaky!
Wil jij ook meedoen aan de naschoolse kunstlessen? Neem dan een kijkje bij onze agenda en schrijf je in via het formulier bij de geselecteerde les. Het kan zijn dat je favoriete les op dit moment vol zit. Gelukkig komen er ook regelmatig plekjes vrij, daarom plaatsen we je maar al te graag op de wachtlijst.
Op vertoon van een Ooievaarspas krijg je 100% korting. Heb je die niet? Doe dan mee met je bibliotheekpas.
kunstklas
Op dinsdag, woensdag en donderdag worden er na schooltijd kunstlessen gegeven in de ateliers van Art-S-Cool. Deze kunstlessen worden gegeven door professionele kunstenaars en ontwerpers en worden ondersteund door vrijwilligers. Eén keer in de maand blikken we terug op wat er allemaal geleerd en gemaakt is bij deze lessen.
Er leek geen eind te komen aan oktober. Misschien omdat iedereen er weer lekker inzat, die tweede maand van het nieuwe schooljaar. Misschien omdat het opeens wel twintig graden was en het voelde als een hele lange nazomer. Of misschien kwam het omdat de vakantie erg laat viel en pas in november ten einde kwam. Wat het ook was: inmiddels in november in volle gang en komt het einde van 2024 alweer in zicht. Ondertussen begint het eindelijk écht koud te worden. Laten we terugblikken op buitenschoolse kunstlessen van oktober.
Tuesday Art-S-Cool Maxi met Erik (7 - 9 jaar)
In elke les vertelt kunstenaar Erik een verhaal om de jonge kunstenaars te inspireren. Door hen ruimte te geven om hun eigen ideeën in te brengen, ontstaat er een sterke verbinding met het thema en voelen de kinderen eigenaarschap over de les. Erik nam hen mee in de werelden van waterverf en chenilledraad, een buigzaam materiaal waarmee je allerlei vormen kunt maken. Daarnaast bouwden ze 3D-sculpturen van papier. Aan het einde van de les, toen alle werken naast elkaar stonden, verscheen er plotseling een grote, kleurrijke stad!
Wednesday Art-S-Cool Mini met Sara (4-6 jaar)
In de lessen van kunstenaar Sara staat jeugdparticipatie centraal. Ze onderzoekt hoe de mini’s zelfstandig te werk gaan door ze verschillende materialen aan te bieden. Aan het begin van elke les mogen de kinderen vrij werken. Meestal kiezen ze dan voor tekenen, maar Sara besloot te experimenteren met andere materialen om te zien hoe dit hun creativiteit beïnvloedt en hen de regie laat nemen.
Daarnaast richt Sara zich op het thema transitie. “Zodra kinderen de poort van Art-S-Cool binnenstappen, verlaten ze hun thuis- of schoolsituatie en komen ze in een kunstzinnige wereld: een veilige plek waar ze kunnen doen wat ze willen, zonder goed of fout, en waar ze hun eigen wereld vormgeven,” legt ze uit.
Het schoolplein van Art-S-Cool speelt daarbij ook een belangrijke rol; de mini’s versierden hun kleiwerken met voorwerpen die ze daar vonden. Dit jaar werken de mini’s voor het eerst ook met een dummy, een schetsboek waarin kunstenaars kleine werkjes maken. Alles kan in een dummy: knippen, plakken, tekenen, schrijven – het is een persoonlijk dagboek waarin ideeën en voortgang worden vastgelegd.
Wednesday Art-S-Cool Maxi met Myung (7-10 jaar)
Onder leiding van Myung maakten de maxi’s kijkdozen waarin ze hun eigen werelden tot leven brachten. Deze groep is zeker niet onbekend met andere culturen; vorig schooljaar doken ze al in de kunstgeschiedenis en leerden ze over verschillende stromingen uit diverse delen van de wereld. Myung benadrukt het belang van deze lessen: “Kinderen maken grote ontwikkelingen door en staan open voor nieuwe ideeën. Door ze verschillende werelden aan te reiken, vergroten we hun belevingswereld.”
Thursday Art-S-Cool Maxi Plus met Marina (10 - 12 jaar)
Naarmate we dichter bij de winter komen, worden de dagen korter en is het buiten minder lang licht. In september en oktober ging de groep van kunstenaar Marina met een lessenserie aan de slag waarin de combinatie van licht en kunst centraal staat. Ze tekenden portretten met schaduw en silhouet en maakten kennis met lichtfotografie. Door te werken met een lange sluitertijd (waarbij de lens lang open blijft), konden ze beweging vastleggen, waardoor een bewegend lichtobject fungeerde als een penseel om mee te tekenen.
Daarnaast maakten de deelnemers maskers als voorbereiding op Halloween en Sint-Maarten. Ze onderzochten hoe angst kan worden uitgebeeld en verwerkten dat in hun maskers. Deze lessen sloten ook mooi aan op het thema licht: lampions zijn immers niks zonder een lamp. Maar de maskers kregen een extra speciaal effect doordat er met fluorescerende materialen werd gewerkt, die oplichten onder een UV-lamp, ook wel blacklight genoemd. Zo werden de maskers zowel funky als freaky!
Wil jij ook meedoen aan de naschoolse kunstlessen? Neem dan een kijkje bij onze agenda en schrijf je in via het formulier bij de geselecteerde les. Het kan zijn dat je favoriete les op dit moment vol zit. Gelukkig komen er ook regelmatig plekjes vrij, daarom plaatsen we je maar al te graag op de wachtlijst.
Op vertoon van een Ooievaarspas krijg je 100% korting. Heb je die niet? Doe dan mee met je bibliotheekpas.