22.5.2024
22.5.2024
talentklas
Speciaal voor opvallend gemotiveerde en creatieve kinderen is er de Talentklas, onderdeel van het programma Kweekvijver Jong Talent van Art-S-Cool. De Talentklas is op woensdagmiddag en wordt gegeven door kunstenaar Eline Baks en assistent Saber Javanmard. Op 17 en 24 april ging de Talentklas op excursie naar iii. Daar namen de talenten een kijkje bij de werkplaats en kregen ze een workshop.
Kunstenaar en coördinator van de Talentklas Eline vertelt:
‘Op woensdag 17 april gingen we naar de iii workspace. We liepen erheen met de hele groep vanuit Art-S-Cool. Eerst kregen de talenten een rondleiding door het gebouw en leerden ze wat ze daar allemaal doen. Een kunstenaar gaf een demonstratie waarbij muziek gemaakt werd door middel van magnetische aantrekkingskracht. Dit was erg bijzonder en maakte veel indruk op de talenten.’
‘Daarna bezochten we de projectspace waarbij kunstenaar Jeroen van iii ons een introductie gaf over het project. Jeroens werk draait om aandacht, en hij liet ons zien hoe we daarmee om moeten gaan. We leerden over gewoontes en tradities die we vaak uitvoeren zonder er bewust bij stil te staan, zoals tandenpoetsen en eten. Deze gewoontes, die Jeroen rituelen noemt, zijn zo normaal voor ons dat we ze automatisch doen. Hierdoor kunnen we tijdens deze rituelen onze aandacht op iets anders richten.’
‘Van hieruit gingen we aan de slag met het bedenken van onze eigen rituelen, waarbij we de nadruk legden op beweging. De leerlingen werkten in tweetallen samen om met hun lichaam bruggen te vormen. Elk duo maakte drie verschillende bruggen, die werden opgenomen met camera’s. Vervolgens bedachten we ook in twee grotere groepen bruggen, dit werd ook gefilmd. Daarna was het alweer tijd om terug te lopen naar Art-S-Cool, helaas door de stromende regen.’
‘Op woensdag 24 april kwam kunstenaar Jeroen van iii naar Art-S-Cool toe. Tijdens deze kunstles blikten we terug op de vorige les. Toen zijn we daadwerkelijk bruggen gaan maken. De talenten kregen de kans om hun eigen bruggen te ontwerpen en te maken van karton. Er was geen limiet aan de creativiteit - de bruggen mochten zo gek zijn als maar kon en er mochten er zoveel gemaakt worden als gewenst! Sommige talenten bouwden enorme bruggen, terwijl anderen kozen voor kleinere, gedetailleerde ontwerpen. Alle bruggen werden vervolgens op een stellage geplaatst, en de camerabeelden die we op 17 april hadden gemaakt, werden geprojecteerd op deze bruggen.’
‘We sloten de les af met een reflectiemoment op ons werk. Samen bespraken we wat we hebben geleerd en wat we hebben gedaan. Daarna kregen de talenten de kans om te vertellen over hun eigen brug.’
iii
iii is een platform gerund door kunstenaars. Het helpt nieuwe projecten die performance, technologie en de menselijke zintuigen combineren. iii komt voort uit ArtScience en zoekt een balans tussen technologische vernieuwing, nadenken over theorieën en menselijke ervaring. iii draagt bij aan internationale ontwikkelingen in Kunst, Wetenschap en Technologie. Het platform ondersteunt onderzoek en creatie en verbindt kunstenaars met een breed publiek via een groot (inter)nationaal netwerk van partners.
Wil je ook meedoen met de Talentklas? Geef je op voor een proefles op 12 juni.
De Talentklas wordt mogelijk gemaakt door de vrienden van de Kweekvijver Jong Talent: CMSI 360, Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Rotary International, Leergeld Den Haag en de gemeente Den Haag.
talentklas
Speciaal voor opvallend gemotiveerde en creatieve kinderen is er de Talentklas, onderdeel van het programma Kweekvijver Jong Talent van Art-S-Cool. De Talentklas is op woensdagmiddag en wordt gegeven door kunstenaar Eline Baks en assistent Saber Javanmard. Op 17 en 24 april ging de Talentklas op excursie naar iii. Daar namen de talenten een kijkje bij de werkplaats en kregen ze een workshop.
Kunstenaar en coördinator van de Talentklas Eline vertelt:
‘Op woensdag 17 april gingen we naar de iii workspace. We liepen erheen met de hele groep vanuit Art-S-Cool. Eerst kregen de talenten een rondleiding door het gebouw en leerden ze wat ze daar allemaal doen. Een kunstenaar gaf een demonstratie waarbij muziek gemaakt werd door middel van magnetische aantrekkingskracht. Dit was erg bijzonder en maakte veel indruk op de talenten.’
‘Daarna bezochten we de projectspace waarbij kunstenaar Jeroen van iii ons een introductie gaf over het project. Jeroens werk draait om aandacht, en hij liet ons zien hoe we daarmee om moeten gaan. We leerden over gewoontes en tradities die we vaak uitvoeren zonder er bewust bij stil te staan, zoals tandenpoetsen en eten. Deze gewoontes, die Jeroen rituelen noemt, zijn zo normaal voor ons dat we ze automatisch doen. Hierdoor kunnen we tijdens deze rituelen onze aandacht op iets anders richten.’
‘Van hieruit gingen we aan de slag met het bedenken van onze eigen rituelen, waarbij we de nadruk legden op beweging. De leerlingen werkten in tweetallen samen om met hun lichaam bruggen te vormen. Elk duo maakte drie verschillende bruggen, die werden opgenomen met camera’s. Vervolgens bedachten we ook in twee grotere groepen bruggen, dit werd ook gefilmd. Daarna was het alweer tijd om terug te lopen naar Art-S-Cool, helaas door de stromende regen.’
‘Op woensdag 24 april kwam kunstenaar Jeroen van iii naar Art-S-Cool toe. Tijdens deze kunstles blikten we terug op de vorige les. Toen zijn we daadwerkelijk bruggen gaan maken. De talenten kregen de kans om hun eigen bruggen te ontwerpen en te maken van karton. Er was geen limiet aan de creativiteit - de bruggen mochten zo gek zijn als maar kon en er mochten er zoveel gemaakt worden als gewenst! Sommige talenten bouwden enorme bruggen, terwijl anderen kozen voor kleinere, gedetailleerde ontwerpen. Alle bruggen werden vervolgens op een stellage geplaatst, en de camerabeelden die we op 17 april hadden gemaakt, werden geprojecteerd op deze bruggen.’
‘We sloten de les af met een reflectiemoment op ons werk. Samen bespraken we wat we hebben geleerd en wat we hebben gedaan. Daarna kregen de talenten de kans om te vertellen over hun eigen brug.’
iii
iii is een platform gerund door kunstenaars. Het helpt nieuwe projecten die performance, technologie en de menselijke zintuigen combineren. iii komt voort uit ArtScience en zoekt een balans tussen technologische vernieuwing, nadenken over theorieën en menselijke ervaring. iii draagt bij aan internationale ontwikkelingen in Kunst, Wetenschap en Technologie. Het platform ondersteunt onderzoek en creatie en verbindt kunstenaars met een breed publiek via een groot (inter)nationaal netwerk van partners.
Wil je ook meedoen met de Talentklas? Geef je op voor een proefles op 12 juni.
De Talentklas wordt mogelijk gemaakt door de vrienden van de Kweekvijver Jong Talent: CMSI 360, Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Rotary International, Leergeld Den Haag en de gemeente Den Haag.