7.3.2023
7.3.2023
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag. Op het Diamantcollege verzorgen onze docenten lessen creatieve techniek. Kunstdocent Gwenda Jakobs geeft les aan de eerste en tweede klas kader en basis. Ze ontwikkelde samen met haar leerlingen eerste klas basis een stad inclusief stroomnetwerk.
Gedurende zes weken werkten deze leerlingen hard rondom twee verschillende thema’s: enerzijds stedenbouw en anderzijds stroomkring. Tijdens deze lessenserie kwamen veel verschillende onderwerpen aan bod, zoals tekenen, zagen, elektriciteit en schilderen. Gwenda merkte op dat de lessenserie juist door de veelzijdigheid erg goed ontvangen werd. ‘Leerlingen zijn stapsgewijs bezig met verschillende technieken om er vervolgens een geheel van te maken. Dat geeft heel veel voldoening.’
Wat deden de leerlingen precies?
“We zijn begonnen met het onderzoeken naar skylines en stadsgezichten. In de eerste instantie hebben we collage gemaakt. Vervolgens hebben we een skyline getekend op hout. Die hebben we uitgezaagd, met een handzaag en met een elektrische figuurzaag. Op deze manier komen er veel verschillende technieken aan bod. Die werden weer gemonteerd op een plank. Omdat een stad niet compleet is zonder elektriciteit, hebben we met ijzerdraad een stroomkring gemaakt. Dit werd weer voor de houten stad gezet, vervolgens kreeg je dus twee skylines naast elkaar.”
“Er werd veel nagedacht over wat nou precies een stad is. Hoe ziet jouw ideale stad er uit? Waarom wil je er dan wonen? En is het een echte stad of een fantasiestad? Zo maakte een jongen bijvoorbeeld een plein uit Polen na. Een andere leerling baseerde zijn stad op Noorwegen. Het was heel leuk om te zien welke steden ze mooi vinden en waar ze graag zouden willen wonen.”
Wat viel nou echt op?
“Het was heel leuk om te zien dat de leerlingen iets realistisch wilde maken, want gewoonlijk ben ik daar een klein beetje op tegen. Maar juist het namaken van een stad, en er onderzoek naar doen, werkte heel erg goed. Dat had ik niet verwacht, want over het algemeen motiveer in mijn leerlingen om juist iets heel fantasierijks te maken. De voorbeelden van echte steden waren echt een drijfveer voor de leerlingen om uiteindelijk een fantasiestad te maken. Het bracht ze rust, omdat ze iets na konden maken in plaats van alles zelf te moeten bedenken. Het gaf ze ook veel vrijheid. En vooral de jongens vonden deze nadruk op realisme heel erg fijn, ook heel interessant. Het was echt een eye-opener!”
Wat vonden de leerlingen van de lessen?
“Het werd heel erg positief ontvangen! Ze vonden het heel leuk om stapsgewijs iets te maken. Ook de interactie werkte heel goed. Zo’n stroomcirkel klinkt natuurlijk een beetje abstract, maar het werd al snel een soort Dokter Bibber. Aan het eind hebben ze echt iets groots in elkaar gezet, iets ‘echts’ waar ze trots op zijn. Het geeft heel veel voldoening, want ze kunnen er ook nog mee spelen achteraf. Met een tekening kunnen ze vaak niet zoveel, terwijl ze hier echt nog heel lang mee bezig kunnen zijn.”
Wat viel verder nog op?
“Het is heel leuk om te zien hoe precies ze te werk gaan, want bij veel van de leerlingen had ik die precisie niet verwacht. Maar ook dat kan heel veel verschillen per opdracht. Bij een van mijn leerlingen kon het allemaal niet boeien. Een tekening werd een bruine vlek, bij wijze van spreken. En nu, omdat hij heel realistisch te werk kon gaan, ontpopte hij helemaal! Door die houvast aan precisie en realisme begreep hij het opeens allemaal en heeft hij ontzettend veel plezier tijdens de les.”
“Ik ben heel gemotiveerd om meer realistische dingen te maken. Een stoel bijvoorbeeld, want nu maken ze een schaalmodel. Het lijkt me leuk om echt iets groots te maken dat ook nog bruikbaar is.
Heb je verder nog leuke anekdotes over het Diamantcollege?
“Vorige week hadden we een project over duurzaamheid. Samen met mijn collega Beng hadden we een opdracht bedacht waarbij er kunst werd gemaakt met restmateriaal. Ze mochten machines uit elkaar halen en dat vonden ze echt heel leuk. Met dat restmateriaal maakten ze allerlei nieuwe vormen. En er werden bijvoorbeeld poppetjes van gemaakt, twee ogen erop en het komt helemaal tot leven!”
“De leerlingen zijn echt heel erg gericht op ondernemerschap. Ze zijn ontzettend gemotiveerd om iets te maken waar ze iets mee kunnen. En ze vinden het ook heel leuk om inspiratie te halen uit de voorbeelden die ik ze geef. Dan laat ik bijvoorbeeld zien dat je als kunstenaar ontwerpen voor Gucci kan maken en dan snappen ze al heel snel het doel van toegepaste kunst.”
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag. Op het Diamantcollege verzorgen onze docenten lessen creatieve techniek. Kunstdocent Gwenda Jakobs geeft les aan de eerste en tweede klas kader en basis. Ze ontwikkelde samen met haar leerlingen eerste klas basis een stad inclusief stroomnetwerk.
Gedurende zes weken werkten deze leerlingen hard rondom twee verschillende thema’s: enerzijds stedenbouw en anderzijds stroomkring. Tijdens deze lessenserie kwamen veel verschillende onderwerpen aan bod, zoals tekenen, zagen, elektriciteit en schilderen. Gwenda merkte op dat de lessenserie juist door de veelzijdigheid erg goed ontvangen werd. ‘Leerlingen zijn stapsgewijs bezig met verschillende technieken om er vervolgens een geheel van te maken. Dat geeft heel veel voldoening.’
Wat deden de leerlingen precies?
“We zijn begonnen met het onderzoeken naar skylines en stadsgezichten. In de eerste instantie hebben we collage gemaakt. Vervolgens hebben we een skyline getekend op hout. Die hebben we uitgezaagd, met een handzaag en met een elektrische figuurzaag. Op deze manier komen er veel verschillende technieken aan bod. Die werden weer gemonteerd op een plank. Omdat een stad niet compleet is zonder elektriciteit, hebben we met ijzerdraad een stroomkring gemaakt. Dit werd weer voor de houten stad gezet, vervolgens kreeg je dus twee skylines naast elkaar.”
“Er werd veel nagedacht over wat nou precies een stad is. Hoe ziet jouw ideale stad er uit? Waarom wil je er dan wonen? En is het een echte stad of een fantasiestad? Zo maakte een jongen bijvoorbeeld een plein uit Polen na. Een andere leerling baseerde zijn stad op Noorwegen. Het was heel leuk om te zien welke steden ze mooi vinden en waar ze graag zouden willen wonen.”
Wat viel nou echt op?
“Het was heel leuk om te zien dat de leerlingen iets realistisch wilde maken, want gewoonlijk ben ik daar een klein beetje op tegen. Maar juist het namaken van een stad, en er onderzoek naar doen, werkte heel erg goed. Dat had ik niet verwacht, want over het algemeen motiveer in mijn leerlingen om juist iets heel fantasierijks te maken. De voorbeelden van echte steden waren echt een drijfveer voor de leerlingen om uiteindelijk een fantasiestad te maken. Het bracht ze rust, omdat ze iets na konden maken in plaats van alles zelf te moeten bedenken. Het gaf ze ook veel vrijheid. En vooral de jongens vonden deze nadruk op realisme heel erg fijn, ook heel interessant. Het was echt een eye-opener!”
Wat vonden de leerlingen van de lessen?
“Het werd heel erg positief ontvangen! Ze vonden het heel leuk om stapsgewijs iets te maken. Ook de interactie werkte heel goed. Zo’n stroomcirkel klinkt natuurlijk een beetje abstract, maar het werd al snel een soort Dokter Bibber. Aan het eind hebben ze echt iets groots in elkaar gezet, iets ‘echts’ waar ze trots op zijn. Het geeft heel veel voldoening, want ze kunnen er ook nog mee spelen achteraf. Met een tekening kunnen ze vaak niet zoveel, terwijl ze hier echt nog heel lang mee bezig kunnen zijn.”
Wat viel verder nog op?
“Het is heel leuk om te zien hoe precies ze te werk gaan, want bij veel van de leerlingen had ik die precisie niet verwacht. Maar ook dat kan heel veel verschillen per opdracht. Bij een van mijn leerlingen kon het allemaal niet boeien. Een tekening werd een bruine vlek, bij wijze van spreken. En nu, omdat hij heel realistisch te werk kon gaan, ontpopte hij helemaal! Door die houvast aan precisie en realisme begreep hij het opeens allemaal en heeft hij ontzettend veel plezier tijdens de les.”
“Ik ben heel gemotiveerd om meer realistische dingen te maken. Een stoel bijvoorbeeld, want nu maken ze een schaalmodel. Het lijkt me leuk om echt iets groots te maken dat ook nog bruikbaar is.
Heb je verder nog leuke anekdotes over het Diamantcollege?
“Vorige week hadden we een project over duurzaamheid. Samen met mijn collega Beng hadden we een opdracht bedacht waarbij er kunst werd gemaakt met restmateriaal. Ze mochten machines uit elkaar halen en dat vonden ze echt heel leuk. Met dat restmateriaal maakten ze allerlei nieuwe vormen. En er werden bijvoorbeeld poppetjes van gemaakt, twee ogen erop en het komt helemaal tot leven!”
“De leerlingen zijn echt heel erg gericht op ondernemerschap. Ze zijn ontzettend gemotiveerd om iets te maken waar ze iets mee kunnen. En ze vinden het ook heel leuk om inspiratie te halen uit de voorbeelden die ik ze geef. Dan laat ik bijvoorbeeld zien dat je als kunstenaar ontwerpen voor Gucci kan maken en dan snappen ze al heel snel het doel van toegepaste kunst.”