14.3.2024
14.3.2024
kunstklas
De Rosaschool ging met microklimaten aan de slag. Art-S-Cool en Huis van Gedichten maakten een lessenreeks waarbij leerlingen met woord en beeldende kunst het weer benaderden. We spraken kunstenaar Melissa over dit bijzondere project.
Welke titel had de lessenserie?
We hebben gewerkt aan "Microklimaten" voor groep 8, waarbij ze diorama's hebben gemaakt van natuurrampen, en "Wind" voor groep 5, waarbij ze windavatars en pop-up kaarten hebben gemaakt om de kracht van wind uit te beelden.
Hoe kwam je op het idee voor deze lessen?
Het idee kwam voort uit een samenwerking met een collega-leraar en het Huis van Gedichten. We wilden ons thema klimaat verder verkennen en nieuwe woorden introduceren die daarmee te maken hebben. Ik dacht dat het werken met microklimaten een mooie manier zou zijn om deze concepten tastbaar te maken voor de leerlingen.
Welke technieken hebben de leerlingen tijdens deze lessen geleerd?
Ze hebben verschillende technieken geleerd, waaronder bouwen, vouwen, het maken van mind-maps, schilderen met wind, origami en mixed media.
Hoe verliep het creatieve proces voor de leerlingen? Waar begonnen ze mee en hoe kwamen ze tot een eindproduct?
Voor groep 8 begonnen we met het maken van mindmaps over verschillende klimaten. Uiteindelijk resulteerde dit in het maken van diorama's met bewegende elementen die microklimaten met natuurrampen uitbeeldden. Voor groep 5 begonnen we met experimenteren en het leren van nieuwe technieken, zoals het schilderen met wind en het bouwen van windmolens. Dit leidde tot het maken van windavatars en pop-up kaarten die de kracht van wind illustreerden.
Wat vonden de leerlingen het moeilijkst en hoe heb je ze daarmee geholpen?
Voor veel leerlingen was het een nieuwe ervaring om op deze manier creatief bezig te zijn en te experimenteren. Maar ze waren zo enthousiast dat ze bijna niet wilden stoppen met de lessen! Ik heb ze aangemoedigd om te blijven verkennen en hun ideeën tot leven te brengen, en het was geweldig om te zien hoe ze zich ontwikkelden.
Wat waren de reacties van de leerlingen op de kunstlessen?
Veel leerlingen waren verrast over wat ze konden bereiken. Een citaat dat me bijbleef was:
"Ik wist niet dat ik dit goed kontekenen! Ik kan niet wachten tot de volgende les!"
Wat verraste jou het meest tijdens deze lessen?
Het enthousiasme van de leerlingen was echt aanstekelijk, en ik was ook onder de indruk van de betrokkenheid van de docenten. De sfeer in elke klas was gewoon geweldig!
Heb je nog een leuke anekdote die je wilt delen?
Het was een geweldige ervaring om samen te werken met het Huis van Gedichten. Het opende echt nieuwe mogelijkheden voor creativiteit en expressie in de klas.
Benieuwd naar een soortgelijk project bij jou in de klas? Ga dan in gesprek met CultuurSchakel over een kunsttreffer.
Met dank aan Cultuurschakel en het Huis van Gedichten.
kunstklas
De Rosaschool ging met microklimaten aan de slag. Art-S-Cool en Huis van Gedichten maakten een lessenreeks waarbij leerlingen met woord en beeldende kunst het weer benaderden. We spraken kunstenaar Melissa over dit bijzondere project.
Welke titel had de lessenserie?
We hebben gewerkt aan "Microklimaten" voor groep 8, waarbij ze diorama's hebben gemaakt van natuurrampen, en "Wind" voor groep 5, waarbij ze windavatars en pop-up kaarten hebben gemaakt om de kracht van wind uit te beelden.
Hoe kwam je op het idee voor deze lessen?
Het idee kwam voort uit een samenwerking met een collega-leraar en het Huis van Gedichten. We wilden ons thema klimaat verder verkennen en nieuwe woorden introduceren die daarmee te maken hebben. Ik dacht dat het werken met microklimaten een mooie manier zou zijn om deze concepten tastbaar te maken voor de leerlingen.
Welke technieken hebben de leerlingen tijdens deze lessen geleerd?
Ze hebben verschillende technieken geleerd, waaronder bouwen, vouwen, het maken van mind-maps, schilderen met wind, origami en mixed media.
Hoe verliep het creatieve proces voor de leerlingen? Waar begonnen ze mee en hoe kwamen ze tot een eindproduct?
Voor groep 8 begonnen we met het maken van mindmaps over verschillende klimaten. Uiteindelijk resulteerde dit in het maken van diorama's met bewegende elementen die microklimaten met natuurrampen uitbeeldden. Voor groep 5 begonnen we met experimenteren en het leren van nieuwe technieken, zoals het schilderen met wind en het bouwen van windmolens. Dit leidde tot het maken van windavatars en pop-up kaarten die de kracht van wind illustreerden.
Wat vonden de leerlingen het moeilijkst en hoe heb je ze daarmee geholpen?
Voor veel leerlingen was het een nieuwe ervaring om op deze manier creatief bezig te zijn en te experimenteren. Maar ze waren zo enthousiast dat ze bijna niet wilden stoppen met de lessen! Ik heb ze aangemoedigd om te blijven verkennen en hun ideeën tot leven te brengen, en het was geweldig om te zien hoe ze zich ontwikkelden.
Wat waren de reacties van de leerlingen op de kunstlessen?
Veel leerlingen waren verrast over wat ze konden bereiken. Een citaat dat me bijbleef was:
"Ik wist niet dat ik dit goed kontekenen! Ik kan niet wachten tot de volgende les!"
Wat verraste jou het meest tijdens deze lessen?
Het enthousiasme van de leerlingen was echt aanstekelijk, en ik was ook onder de indruk van de betrokkenheid van de docenten. De sfeer in elke klas was gewoon geweldig!
Heb je nog een leuke anekdote die je wilt delen?
Het was een geweldige ervaring om samen te werken met het Huis van Gedichten. Het opende echt nieuwe mogelijkheden voor creativiteit en expressie in de klas.
Benieuwd naar een soortgelijk project bij jou in de klas? Ga dan in gesprek met CultuurSchakel over een kunsttreffer.
Met dank aan Cultuurschakel en het Huis van Gedichten.