27.9.2022
27.9.2022
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen voor ruim 300 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit doen we op de kunstcampus van Johan de Witt Scholengroep, het Diamant College en in de eigen lesateliers. De tweedeklassers van het Diamantcollege ontdekken tijdens dit blok verschillende middelen om een concept tastbaar te maken. Samen met docent Beng Yuenyong ontwerpen de leerlingen van 2VMBO een masker. Tijdens dit proces worden verschillende technieken toegepast, zoals het digitaliseren van een schets en houtsnijden met een laser.
Hier in Nederland zie je maskers vooral bij informele gebeurtenissen, zoals bij verkleedfeestjes of in het theater. Maar maskers zijn in veel culturen niet weg te denken. Al eeuwenlang worden ze overal ter wereld gedragen bij verschillende rituelen en beeldden ze onder andere goden, dieren en mythische figuren uit. Door hun hoge historische en culturele waarde zijn deze kunstvoorwerpen dan ook overal in musea te bewonderen.
Bij docent Beng op het Diamantcollege zijn ze zelf aan de slag gegaan met het maken van maskers. Het is een zeer uitgebreid proces. Bij het maken van de maskers worden veel verschillende technieken toegepast, waarbij het gebruik van digitale middelen voorop staat. Beng legt uit: “de leerlingen maken eerst een schets van hun ontwerp. Dit scannen zij dan in met een applicatie op de telefoon zodat het gedigitaliseerd kan worden. Het ontwerp verwerken ze vervolgens in een programma genaamd Sketchup tot een vectortekening. Uiteindelijk wordt het ontwerp dan in hout met een laser uitgesneden. De leerlingen voegen dan deze uitgesneden stukken samen tot een daadwerkelijk masker.”
Er zitten verschillende stappen binnen dit creatieve proces. Een belangrijk deel hiervan is het doen van onderzoek naar verschillende geometrische vormen, kleuren en thema’s. Beng vertelt: “de leerlingen vinden het interessant om te werken met de digitale middelen die in deze les ter beschikking staan. En ze vinden het leuk dat hun papieren tekening daadwerkelijk verwerkt wordt tot masker met de lasersnijder.”
“Door deze manier van werken leren de leerlingen een schets te ontwikkelen naar steeds nieuwe en verbeterde versies. Verder viel het op dat het merendeel Sketchup echt heel snel onder de knie had en dat ze ontzettend enthousiast worden over het gebruik van moderne productietechnieken om creatief aan de slag te gaan.” We kijken uit naar het eindresultaat!
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen voor ruim 300 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit doen we op de kunstcampus van Johan de Witt Scholengroep, het Diamant College en in de eigen lesateliers. De tweedeklassers van het Diamantcollege ontdekken tijdens dit blok verschillende middelen om een concept tastbaar te maken. Samen met docent Beng Yuenyong ontwerpen de leerlingen van 2VMBO een masker. Tijdens dit proces worden verschillende technieken toegepast, zoals het digitaliseren van een schets en houtsnijden met een laser.
Hier in Nederland zie je maskers vooral bij informele gebeurtenissen, zoals bij verkleedfeestjes of in het theater. Maar maskers zijn in veel culturen niet weg te denken. Al eeuwenlang worden ze overal ter wereld gedragen bij verschillende rituelen en beeldden ze onder andere goden, dieren en mythische figuren uit. Door hun hoge historische en culturele waarde zijn deze kunstvoorwerpen dan ook overal in musea te bewonderen.
Bij docent Beng op het Diamantcollege zijn ze zelf aan de slag gegaan met het maken van maskers. Het is een zeer uitgebreid proces. Bij het maken van de maskers worden veel verschillende technieken toegepast, waarbij het gebruik van digitale middelen voorop staat. Beng legt uit: “de leerlingen maken eerst een schets van hun ontwerp. Dit scannen zij dan in met een applicatie op de telefoon zodat het gedigitaliseerd kan worden. Het ontwerp verwerken ze vervolgens in een programma genaamd Sketchup tot een vectortekening. Uiteindelijk wordt het ontwerp dan in hout met een laser uitgesneden. De leerlingen voegen dan deze uitgesneden stukken samen tot een daadwerkelijk masker.”
Er zitten verschillende stappen binnen dit creatieve proces. Een belangrijk deel hiervan is het doen van onderzoek naar verschillende geometrische vormen, kleuren en thema’s. Beng vertelt: “de leerlingen vinden het interessant om te werken met de digitale middelen die in deze les ter beschikking staan. En ze vinden het leuk dat hun papieren tekening daadwerkelijk verwerkt wordt tot masker met de lasersnijder.”
“Door deze manier van werken leren de leerlingen een schets te ontwikkelen naar steeds nieuwe en verbeterde versies. Verder viel het op dat het merendeel Sketchup echt heel snel onder de knie had en dat ze ontzettend enthousiast worden over het gebruik van moderne productietechnieken om creatief aan de slag te gaan.” We kijken uit naar het eindresultaat!