29.3.2023
29.3.2023
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag. Kunstdocent Annechien Meier geeft kunstles aan de tweede klas van Johan de Witt Scholengroep, van basis tot vwo. Binnen het overkoepelende thema duurzaamheid ontwikkelde Annechien een lessenserie over Kunst en Klimaat, een thema dat de afgelopen jaren flink heeft gewonnen aan populariteit. Voor Annechien niks nieuws, ‘Ik ben als beeldend kunstenaar al jaren met het thema klimaat bezig.’
Het thema past binnen het algemene onderdeel burgerschap. Annechien vertelt: ‘In deze lessenserie komen verschillende thema’s aan bod: weer, hitte, biodiversiteit, voedsel, wateroverlast en watervervuiling. Ik kijk per groep hoe deze thema’s het beste te implementeren zijn en pas ik het aan per klas.”
“Bij mijn mavo klas begonnen we de eerste les redelijk eenvoudig. We tekenden eerst verschillende weertypes, namelijk storm, regen, hitte en bliksem. Ik laat filmpjes zien over de werking van het weer en over de invloed van het weer op het klimaat. Ook behandelen we vraagstukken over hoe hitte bijvoorbeeld de Nederlandse cultuur beïnvloed. Verder bekijken we welke kunst aansluiting heeft op het onderwerp. Op die manier ontdekken we het onderwerp steeds meer.’
‘Er zijn verschillende eindproducten. Zo maken ze een waterverfschilderij bij het thema extreem weer. Bij het Noorderlicht gebruiken we vreemde kleureffecten en mogen ze helemaal losgaan met aquarel. Ook werk ik samen met andere kunstenaars. Met een keramist, Asena, maakten we een tegel met daarop een weertype. Dat werd vervolgens in reliëf aangebracht op de tegel. Na het drogen werd de tegel beschilderd.’
‘Tijdens een extra les gingen we naar buiten om de microklimaten in de wijk te bekijken. Zo vonden we bijvoorbeeld mos achter op een verkeersbord. Op deze manier doen we ook echt praktijkonderzoek.’
Annechien staat al een geruime tijd voor de klas en deinst niet zo snel ergens voor terug. ‘Ik kreeg afgelopen periode een hele heftige klas die door een andere sectie als ‘moeilijk’ was bestempeld. Ik wist alleen nog niet welke klas, dus ik ging er neutraal in. Dat ging uiteindelijk heel lekker en ze vonden het ontzettend leuk.’
‘Leerlingen reageren over het algemeen sowieso wel positief. Ik richt me heel erg op schilderen en tekenen omdat er tegenwoordig veel naar een scherm wordt gestaard. De afgelopen jaren merk ik dat de motoriek van leerlingen hierdoor verslechterd, het vasthouden van potloden of pennen gaat minder goed. Ik stimuleer ze daarom om fysiek bezig te zijn. Bijvoorbeeld door met klei te werken. Dat is in het begin misschien een beetje eng en vies, maar uiteindelijk gaan ze er helemaal in op. Ook is het leuk om te zien dat een vieze schilders-overall stoer wordt en dat ze daarmee foto’s en filmpjes gaan maken. Soms zitten ze al klaar in die overall terwijl ik nog niet eens verteld heb wat we gaan doen. Je ziet dat ze trots zijn. Met kunst bezig zijn wordt op die manier wel echt iets stoers.’
kunstklas
Wekelijks verzorgt Art-S-Cool kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag. Kunstdocent Annechien Meier geeft kunstles aan de tweede klas van Johan de Witt Scholengroep, van basis tot vwo. Binnen het overkoepelende thema duurzaamheid ontwikkelde Annechien een lessenserie over Kunst en Klimaat, een thema dat de afgelopen jaren flink heeft gewonnen aan populariteit. Voor Annechien niks nieuws, ‘Ik ben als beeldend kunstenaar al jaren met het thema klimaat bezig.’
Het thema past binnen het algemene onderdeel burgerschap. Annechien vertelt: ‘In deze lessenserie komen verschillende thema’s aan bod: weer, hitte, biodiversiteit, voedsel, wateroverlast en watervervuiling. Ik kijk per groep hoe deze thema’s het beste te implementeren zijn en pas ik het aan per klas.”
“Bij mijn mavo klas begonnen we de eerste les redelijk eenvoudig. We tekenden eerst verschillende weertypes, namelijk storm, regen, hitte en bliksem. Ik laat filmpjes zien over de werking van het weer en over de invloed van het weer op het klimaat. Ook behandelen we vraagstukken over hoe hitte bijvoorbeeld de Nederlandse cultuur beïnvloed. Verder bekijken we welke kunst aansluiting heeft op het onderwerp. Op die manier ontdekken we het onderwerp steeds meer.’
‘Er zijn verschillende eindproducten. Zo maken ze een waterverfschilderij bij het thema extreem weer. Bij het Noorderlicht gebruiken we vreemde kleureffecten en mogen ze helemaal losgaan met aquarel. Ook werk ik samen met andere kunstenaars. Met een keramist, Asena, maakten we een tegel met daarop een weertype. Dat werd vervolgens in reliëf aangebracht op de tegel. Na het drogen werd de tegel beschilderd.’
‘Tijdens een extra les gingen we naar buiten om de microklimaten in de wijk te bekijken. Zo vonden we bijvoorbeeld mos achter op een verkeersbord. Op deze manier doen we ook echt praktijkonderzoek.’
Annechien staat al een geruime tijd voor de klas en deinst niet zo snel ergens voor terug. ‘Ik kreeg afgelopen periode een hele heftige klas die door een andere sectie als ‘moeilijk’ was bestempeld. Ik wist alleen nog niet welke klas, dus ik ging er neutraal in. Dat ging uiteindelijk heel lekker en ze vonden het ontzettend leuk.’
‘Leerlingen reageren over het algemeen sowieso wel positief. Ik richt me heel erg op schilderen en tekenen omdat er tegenwoordig veel naar een scherm wordt gestaard. De afgelopen jaren merk ik dat de motoriek van leerlingen hierdoor verslechterd, het vasthouden van potloden of pennen gaat minder goed. Ik stimuleer ze daarom om fysiek bezig te zijn. Bijvoorbeeld door met klei te werken. Dat is in het begin misschien een beetje eng en vies, maar uiteindelijk gaan ze er helemaal in op. Ook is het leuk om te zien dat een vieze schilders-overall stoer wordt en dat ze daarmee foto’s en filmpjes gaan maken. Soms zitten ze al klaar in die overall terwijl ik nog niet eens verteld heb wat we gaan doen. Je ziet dat ze trots zijn. Met kunst bezig zijn wordt op die manier wel echt iets stoers.’