3.3.2021
3.3.2021
kunstklas
In de lessenreeks Kunst en Klimaat worden subthema’s Hitte, Wateroverlast/vervuiling, Voedsel, het Weer en Biodiversiteit afwisselend behandeld in 2 klassen (diverse niveaus) van de Johan de Witt Scholengroep.
In de les Kunst en Hitte, krijgen de leerlingen van de Johan de Witt Scholengroep voorbeelden van droogte te zien. Zo kunnen er in de zomer in Nederland plekken zijn waar de grond door verdroging openscheurt, iets wat je eerder in een woestijn in Zuid-Afrika verwacht. Kunstenaars hebben met dit thema inspirerende voorbeelden van Land-Art gemaakt. Leerlingen gaan daarna aan de slag en zelf ‘landschapskunst’ maken. Hiervoor worden buiten stenen, takken, schelpen verzameld. In de les maken de leerlingen hun mini landschapskunstwerk door de verschillende voorwerpen te ordenen, stapelen of met elkaar te verbinden met touw. Het hoeft niet op iets te lijken, wel wordt gekeken hoe de vorm, kleur of ordening van de materialen versterkt kunnen worden.
Docent en beeldend kunstenaar Annechien Meier: "tijdens de les gaan de jongeren vaak op een natuurlijke manier samenwerken omdat er bij het stapelen van materialen iets vastgehouden of ondersteund moet worden. Daarna komen beslissingen over de inhoud van het kunstwerk (moet er nog iets bij of beter weglaten?) en ontstaan spontane samenwerkingsverbanden en onverwachte resultaten".
Het werken met natuurlijk materiaal is inspirerend en stimuleert het kijken naar de nabije omgeving in de stedelijke omgeving op een nieuwe manier.
Citaat van 2 Havo leerling:
“Juf, laat die vorige afbeelding nog eens zien met dat kaartje hoe je naar het kunstwerk van James Turell (‘Hemels Gewelf’) moet fietsen; dat wil ik doen!”
kunstklas
In de lessenreeks Kunst en Klimaat worden subthema’s Hitte, Wateroverlast/vervuiling, Voedsel, het Weer en Biodiversiteit afwisselend behandeld in 2 klassen (diverse niveaus) van de Johan de Witt Scholengroep.
In de les Kunst en Hitte, krijgen de leerlingen van de Johan de Witt Scholengroep voorbeelden van droogte te zien. Zo kunnen er in de zomer in Nederland plekken zijn waar de grond door verdroging openscheurt, iets wat je eerder in een woestijn in Zuid-Afrika verwacht. Kunstenaars hebben met dit thema inspirerende voorbeelden van Land-Art gemaakt. Leerlingen gaan daarna aan de slag en zelf ‘landschapskunst’ maken. Hiervoor worden buiten stenen, takken, schelpen verzameld. In de les maken de leerlingen hun mini landschapskunstwerk door de verschillende voorwerpen te ordenen, stapelen of met elkaar te verbinden met touw. Het hoeft niet op iets te lijken, wel wordt gekeken hoe de vorm, kleur of ordening van de materialen versterkt kunnen worden.
Docent en beeldend kunstenaar Annechien Meier: "tijdens de les gaan de jongeren vaak op een natuurlijke manier samenwerken omdat er bij het stapelen van materialen iets vastgehouden of ondersteund moet worden. Daarna komen beslissingen over de inhoud van het kunstwerk (moet er nog iets bij of beter weglaten?) en ontstaan spontane samenwerkingsverbanden en onverwachte resultaten".
Het werken met natuurlijk materiaal is inspirerend en stimuleert het kijken naar de nabije omgeving in de stedelijke omgeving op een nieuwe manier.
Citaat van 2 Havo leerling:
“Juf, laat die vorige afbeelding nog eens zien met dat kaartje hoe je naar het kunstwerk van James Turell (‘Hemels Gewelf’) moet fietsen; dat wil ik doen!”