6.9.2022
6.9.2022
kunstklas
Op de Jan van Nassauschool geven de docenten van Art-S-Cool les aan kinderen van alle leeftijden. Zo geeft kunstdocent Eline Baks onder andere les aan de kleuters. In haar les ‘Puck en de Kleuren’ leerde Eline aan haar groep om emotie uit te drukken door middel van kleur.
Eline vertelt: “De kleuters krijgen een korte introductie met het schilderij ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue’ van Barnett Newman. We kijken naar het schilderij en wat de kleuren met ons doen. Daarna bespreken we welke kleuren de kinderen mooi vinden, waar ze vrolijk van worden of droevig, welke kleuren je bang kunnen maken of juist rustig. Daarna bekijken we een tekening van Picasso waarin we verschillende dingen kunnen ontdekken. Het lijken lijnen kriskras door elkaar, maar we ontdekken er van alles in.”
“Na de introductie gaan de kinderen aan tafel en krijgen ze een wit vel papier. Ze kiezen hun lievelingskleur en kleuren vervolgens binnen twee minuten hun blaadje zo vol mogelijk. Dat mag op hun eigen manier. Daarna doen we hetzelfde met een kleur die ze lelijk vinden. Ze kleuren dan hun vel op een ‘boze’ manier vol. Zo gaan we verschillende kleuren en emoties af.”
“Vervolgens verzamel ik het werk en evalueer ik dit met de kinderen. Ik leg alle blaadjes op de grond en we gaan ze dan samen af: welk blaadje maakt je boos, welke maakt je blij, welk blaadje is het volst en welke het leegst. Daarna sorteren we de tekeningen op kleur en van leeg naar vol.”
Hoe verloopt het creatieve proces om zo’n les te ontwikkelen? Eline vertelt: “deze les, of een soortgelijke, gebruik ik in het begin van het jaar. Op deze manier laat ik de kinderen kennis maken met kleuren en emoties, en leer je hoe je die kunt uiten op papier, zonder echt ‘iets’ te tekenen. Er is dan puur de focus op het vullen van het blad en de kleuren zelf.”
Wat vinden de kleuters eigenlijk van de les? Eline: “Ze vonden het leuk dat ze lekker mochten ‘krassen’, ieder kind is hier goed in. Er is ook geen goed of fout. En aan het einde zijn alle tekeningen van elkaar.”
Het is niet altijd even gemakkelijk om met kleuters te werken. Eline vertelt over wat haar echt opviel tijdens deze les: “Voor de echte kleintjes had ik drie minuten ingesteld omdat het ze niet lukte om het blad vol te krijgen. Ook vinden de kinderen het soms moeilijk om te sorteren. Maar als je ze helpt dan snappen zie je soms het kwartje vallen.”
“Kinderen willen graag iets ‘moois’ maken en hiermee haal je ze wel een beetje uit hun comfortzone. De les hierna gaan we de blaadjes verscheuren en er mozaïek landschappen mee maken. Dat zullen ze ook echt moeilijk vinden. Maar het resultaat is super!”
kunstklas
Op de Jan van Nassauschool geven de docenten van Art-S-Cool les aan kinderen van alle leeftijden. Zo geeft kunstdocent Eline Baks onder andere les aan de kleuters. In haar les ‘Puck en de Kleuren’ leerde Eline aan haar groep om emotie uit te drukken door middel van kleur.
Eline vertelt: “De kleuters krijgen een korte introductie met het schilderij ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue’ van Barnett Newman. We kijken naar het schilderij en wat de kleuren met ons doen. Daarna bespreken we welke kleuren de kinderen mooi vinden, waar ze vrolijk van worden of droevig, welke kleuren je bang kunnen maken of juist rustig. Daarna bekijken we een tekening van Picasso waarin we verschillende dingen kunnen ontdekken. Het lijken lijnen kriskras door elkaar, maar we ontdekken er van alles in.”
“Na de introductie gaan de kinderen aan tafel en krijgen ze een wit vel papier. Ze kiezen hun lievelingskleur en kleuren vervolgens binnen twee minuten hun blaadje zo vol mogelijk. Dat mag op hun eigen manier. Daarna doen we hetzelfde met een kleur die ze lelijk vinden. Ze kleuren dan hun vel op een ‘boze’ manier vol. Zo gaan we verschillende kleuren en emoties af.”
“Vervolgens verzamel ik het werk en evalueer ik dit met de kinderen. Ik leg alle blaadjes op de grond en we gaan ze dan samen af: welk blaadje maakt je boos, welke maakt je blij, welk blaadje is het volst en welke het leegst. Daarna sorteren we de tekeningen op kleur en van leeg naar vol.”
Hoe verloopt het creatieve proces om zo’n les te ontwikkelen? Eline vertelt: “deze les, of een soortgelijke, gebruik ik in het begin van het jaar. Op deze manier laat ik de kinderen kennis maken met kleuren en emoties, en leer je hoe je die kunt uiten op papier, zonder echt ‘iets’ te tekenen. Er is dan puur de focus op het vullen van het blad en de kleuren zelf.”
Wat vinden de kleuters eigenlijk van de les? Eline: “Ze vonden het leuk dat ze lekker mochten ‘krassen’, ieder kind is hier goed in. Er is ook geen goed of fout. En aan het einde zijn alle tekeningen van elkaar.”
Het is niet altijd even gemakkelijk om met kleuters te werken. Eline vertelt over wat haar echt opviel tijdens deze les: “Voor de echte kleintjes had ik drie minuten ingesteld omdat het ze niet lukte om het blad vol te krijgen. Ook vinden de kinderen het soms moeilijk om te sorteren. Maar als je ze helpt dan snappen zie je soms het kwartje vallen.”
“Kinderen willen graag iets ‘moois’ maken en hiermee haal je ze wel een beetje uit hun comfortzone. De les hierna gaan we de blaadjes verscheuren en er mozaïek landschappen mee maken. Dat zullen ze ook echt moeilijk vinden. Maar het resultaat is super!”