24.8.2023
24.8.2023
workshop
Bij Art-S-Cool zijn we constant bezig om vaardigheden en talenten te ontwikkelen. Regelmatig komt het bevlogen kunstenaarscollectief samen om bij te leren en kennis uit te wisselen. In een tweetal workshops rondom het thema filosoferen met kinderen nam kinderfilosoof Marja van Rossum collectiefleden mee in het proces van een filosofisch gesprek.
De enorme vindingrijkheid van kinderen
Wat is filosoferen nou eigenlijk? Al snel wordt duidelijk hoe gelaagd dit begrip eigenlijk is. Het is verkennen, op zoek gaan naar betekenis, vertrouwen op eigen gedachten en ideeën, creatief en kritisch denken, maar ook onderzoeken. Onderzoeken wat je denkt, wat anderen denken en waarom je denkt wat je denkt.
Marja neemt de collectiefleden mee in het proces van een filosofisch gesprek. Een goede voorbereiding is daarbij van groot belang. Het moet namelijk duidelijk zijn dát je met de groep gaat filosoferen. Er moet ruimte ontstaan om na te kunnen denken.
Een goede begin-vraag is het halve werk. Bijvoorbeeld een gedachtenexperiment:
Stel dat….. of Wat als…..
Ook kan er gevraagd worden naar de eigen ervaring. Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt?
Het is belangrijk om de tijd te nemen en te oefenen met filosoferen. Marja vertelt dat zij keer op keer wordt verrast door de enorme vindingrijkheid van de kinderen.
In de ban van het gesprek
De collectiefleden gaan zelf ook aan de slag met een stelling: Wat als je een ring vindt die je macht geeft en je onzichtbaar maakt, wat zou je dan gaan doen? In tweetallen wordt overlegd en een grote verscheidenheid aan mogelijkheden (sommigen heel herkenbaar, anderen weer hilarisch) passeert de revue en worden op het bord geschreven.
Er zijn verschillende stappen binnen het proces: de eerste ideeën worden uitgewisseld, dan volgt de verdieping, het bevragen. Uiteindelijk wordt afgerond met een terugblik op het gesprek en hoe je er na het filosoferen in staat.
Collectieflid Saskia Tannemaat heeft de twee workshops filosoferen bijgewoond: ‘Het filosoferen leert je te vertrouwen op eigen ideeën en gedachten. Voor mij gaat het om het voeren van een gelijkwaardige dialoog waarbij alle inbreng van belang is. Ik vind het waardevol om dit toe te passen aan het begin of als afsluiting van een kunstles.’
Lees meer over Marja op haar website.
workshop
Bij Art-S-Cool zijn we constant bezig om vaardigheden en talenten te ontwikkelen. Regelmatig komt het bevlogen kunstenaarscollectief samen om bij te leren en kennis uit te wisselen. In een tweetal workshops rondom het thema filosoferen met kinderen nam kinderfilosoof Marja van Rossum collectiefleden mee in het proces van een filosofisch gesprek.
De enorme vindingrijkheid van kinderen
Wat is filosoferen nou eigenlijk? Al snel wordt duidelijk hoe gelaagd dit begrip eigenlijk is. Het is verkennen, op zoek gaan naar betekenis, vertrouwen op eigen gedachten en ideeën, creatief en kritisch denken, maar ook onderzoeken. Onderzoeken wat je denkt, wat anderen denken en waarom je denkt wat je denkt.
Marja neemt de collectiefleden mee in het proces van een filosofisch gesprek. Een goede voorbereiding is daarbij van groot belang. Het moet namelijk duidelijk zijn dát je met de groep gaat filosoferen. Er moet ruimte ontstaan om na te kunnen denken.
Een goede begin-vraag is het halve werk. Bijvoorbeeld een gedachtenexperiment:
Stel dat….. of Wat als…..
Ook kan er gevraagd worden naar de eigen ervaring. Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt?
Het is belangrijk om de tijd te nemen en te oefenen met filosoferen. Marja vertelt dat zij keer op keer wordt verrast door de enorme vindingrijkheid van de kinderen.
In de ban van het gesprek
De collectiefleden gaan zelf ook aan de slag met een stelling: Wat als je een ring vindt die je macht geeft en je onzichtbaar maakt, wat zou je dan gaan doen? In tweetallen wordt overlegd en een grote verscheidenheid aan mogelijkheden (sommigen heel herkenbaar, anderen weer hilarisch) passeert de revue en worden op het bord geschreven.
Er zijn verschillende stappen binnen het proces: de eerste ideeën worden uitgewisseld, dan volgt de verdieping, het bevragen. Uiteindelijk wordt afgerond met een terugblik op het gesprek en hoe je er na het filosoferen in staat.
Collectieflid Saskia Tannemaat heeft de twee workshops filosoferen bijgewoond: ‘Het filosoferen leert je te vertrouwen op eigen ideeën en gedachten. Voor mij gaat het om het voeren van een gelijkwaardige dialoog waarbij alle inbreng van belang is. Ik vind het waardevol om dit toe te passen aan het begin of als afsluiting van een kunstles.’
Lees meer over Marja op haar website.