27.1.2023
27.1.2023
kunstklas
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag, waaronder de Johan de Witt scholengroep. Op de kunstcampus van de school worden de leerlingen zelfs extra uitgedaagd en krijgen ze de kans om lessen te volgen bij verschillende Haagse culturele instellingen. Op 23 en 26 januari presenteerden de examenleerlingen van vmbo-basis, vmbo-kader en mavo vanuit het vak KCKV hun kunstzinnige eindopdrachten in het Filmhuis aan het Spui. Er was muziek te horen, film te zien en natuurlijk kunst te bewonderen.
Op donderdag 26 januari zijn alweer de laatste presentaties van. Het is gezellig druk in het lokaal boven in het Filmhuis, want zowel de film-, muziek-, als theaterstudenten presenteren allemaal hun werk. Er wordt begonnen bij de kunststudenten. Elke maandag en donderdag komen deze leerlingen naar het leslokaal bij Art-S-Cool om daar onder begeleiding van kunstdocenten Berk Duygun en Quentley Barbara te werken aan verschillende kunstprojecten. De leerlingen hebben de afgelopen jaren zo ontzettend veel geleerd, dat vrijwel iedereen trots verklaarde dat het maken van de werken ze gemakkelijk afging.
Het is een tentoonstelling met veel verschillende werken, van schilderkunst tot houtskool, van hout tot tape. Er zijn veel portretten te zien, van familieleden, vrienden en docenten. De studenten leggen uit: ‘dit is de docent’, ‘dit is de stagiair’, of ‘dit is mijn klasgenoot.’ Sommige verhalen zijn opvallend. ‘Dit is mijn oom’, vertelt één van de leerlingen. ‘Hij zit in de gevangenis, vandaar de tralies.’ Verder zijn er stillevens geschilderd, zoals van een broodje couscous. En ook landschappen zijn populair, zoals de Sahara, of de zee. Er is ook veel gebouwd. Vogelhuisjes, torens, schommels en zelfs een arena voor stierengevechten. ‘De verschillende kleuren brengen de stieren in de war!’
Na deze expositie werd iedereen opgetrommeld om zich naar de filmzaal te begeven voor de muziek- en filmpresentaties. De muziekstudenten produceerden een eigen nummer met een maatschappelijke boodschap. Ze maakten beats, schreven teksten, rapten en speelden zelfs piano. Teamwork was een belangrijk onderdeel van het proces, evenals elkaar uitdagen en zelfs een beetje bekvechten. De nummers hebben veelal emotionele thema’s, zoals discriminatie, toekomst en vriendschap. Het nummer over het WK voetbal ging over verbinding tussen de kijkers, maar ook over de gevaren die zo’n evenement met zich mee kan brengen. ‘Iemand kan bijvoorbeeld een bom meenemen het stadium in.’
Er wordt luid geapplaudisseerd en hard gelachen tijdens de muziek presentatie. De zware thema’s worden immers omarmd met een flinke dosis humor. Deze trend wordt doorgezet tijdens de filmpresentaties. Bij dit vak kregen de leerlingen de opdracht om een mini-documentaire te maken over vooroordelen waar ze mee te maken hebben gekregen. Het eerste filmpje zet meteen de toon en gaat over hoe moeilijk het kan zijn om te winkelen als tiener met een buitenlandse nationaliteit. ‘Ik wilde een telefoon kopen bij de Mediamarkt. Zodra ik daar naar binnen liep, werd ik achtervolgd door de beveiliger. Na het afrekenen moest ik mijn bon laten zien, anders zouden ze de politie bellen.’
De leerlingen van het Johan de Witt zijn jong, maar hebben vaak al veel meegemaakt. Veel van de afstudeerwerken reflecteren de vele uitdagingen en worstelingen waar ze dagelijks mee te maken krijgen. Wat opvalt, is dat overgrote deel van deze jongeren stevig in de schoenen staat. De werken komen dan wel voort vanuit eigen frustratie en boosheid, maar de boodschap is helder: stop met veroordelen, stop met discrimineren en wees gewoon aardig tegen elkaar. Het is een boodschap waar we allemaal iets van kunnen leren. Art-S-Cool wenst deze talentvolle groep jongens en meiden ontzettend veel succes toe met de laatste loodjes op het Johan de Witt.
kunstklas
Art-S-Cool geeft kunstlessen op verschillende middelbare scholen in Den Haag, waaronder de Johan de Witt scholengroep. Op de kunstcampus van de school worden de leerlingen zelfs extra uitgedaagd en krijgen ze de kans om lessen te volgen bij verschillende Haagse culturele instellingen. Op 23 en 26 januari presenteerden de examenleerlingen van vmbo-basis, vmbo-kader en mavo vanuit het vak KCKV hun kunstzinnige eindopdrachten in het Filmhuis aan het Spui. Er was muziek te horen, film te zien en natuurlijk kunst te bewonderen.
Op donderdag 26 januari zijn alweer de laatste presentaties van. Het is gezellig druk in het lokaal boven in het Filmhuis, want zowel de film-, muziek-, als theaterstudenten presenteren allemaal hun werk. Er wordt begonnen bij de kunststudenten. Elke maandag en donderdag komen deze leerlingen naar het leslokaal bij Art-S-Cool om daar onder begeleiding van kunstdocenten Berk Duygun en Quentley Barbara te werken aan verschillende kunstprojecten. De leerlingen hebben de afgelopen jaren zo ontzettend veel geleerd, dat vrijwel iedereen trots verklaarde dat het maken van de werken ze gemakkelijk afging.
Het is een tentoonstelling met veel verschillende werken, van schilderkunst tot houtskool, van hout tot tape. Er zijn veel portretten te zien, van familieleden, vrienden en docenten. De studenten leggen uit: ‘dit is de docent’, ‘dit is de stagiair’, of ‘dit is mijn klasgenoot.’ Sommige verhalen zijn opvallend. ‘Dit is mijn oom’, vertelt één van de leerlingen. ‘Hij zit in de gevangenis, vandaar de tralies.’ Verder zijn er stillevens geschilderd, zoals van een broodje couscous. En ook landschappen zijn populair, zoals de Sahara, of de zee. Er is ook veel gebouwd. Vogelhuisjes, torens, schommels en zelfs een arena voor stierengevechten. ‘De verschillende kleuren brengen de stieren in de war!’
Na deze expositie werd iedereen opgetrommeld om zich naar de filmzaal te begeven voor de muziek- en filmpresentaties. De muziekstudenten produceerden een eigen nummer met een maatschappelijke boodschap. Ze maakten beats, schreven teksten, rapten en speelden zelfs piano. Teamwork was een belangrijk onderdeel van het proces, evenals elkaar uitdagen en zelfs een beetje bekvechten. De nummers hebben veelal emotionele thema’s, zoals discriminatie, toekomst en vriendschap. Het nummer over het WK voetbal ging over verbinding tussen de kijkers, maar ook over de gevaren die zo’n evenement met zich mee kan brengen. ‘Iemand kan bijvoorbeeld een bom meenemen het stadium in.’
Er wordt luid geapplaudisseerd en hard gelachen tijdens de muziek presentatie. De zware thema’s worden immers omarmd met een flinke dosis humor. Deze trend wordt doorgezet tijdens de filmpresentaties. Bij dit vak kregen de leerlingen de opdracht om een mini-documentaire te maken over vooroordelen waar ze mee te maken hebben gekregen. Het eerste filmpje zet meteen de toon en gaat over hoe moeilijk het kan zijn om te winkelen als tiener met een buitenlandse nationaliteit. ‘Ik wilde een telefoon kopen bij de Mediamarkt. Zodra ik daar naar binnen liep, werd ik achtervolgd door de beveiliger. Na het afrekenen moest ik mijn bon laten zien, anders zouden ze de politie bellen.’
De leerlingen van het Johan de Witt zijn jong, maar hebben vaak al veel meegemaakt. Veel van de afstudeerwerken reflecteren de vele uitdagingen en worstelingen waar ze dagelijks mee te maken krijgen. Wat opvalt, is dat overgrote deel van deze jongeren stevig in de schoenen staat. De werken komen dan wel voort vanuit eigen frustratie en boosheid, maar de boodschap is helder: stop met veroordelen, stop met discrimineren en wees gewoon aardig tegen elkaar. Het is een boodschap waar we allemaal iets van kunnen leren. Art-S-Cool wenst deze talentvolle groep jongens en meiden ontzettend veel succes toe met de laatste loodjes op het Johan de Witt.