4.10.2022
4.10.2022
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen op het primair en voortgezet onderwijs. Vandaag nemen we een kijkje in de les van groep 5 en 6 van de Zuidwester. In deze lessenserie leert juf Sara Pape de leerlingen op een hele humoristische manier over identiteit. Hierbij komen belangrijke thema’s aan bod, zoals emotie, zelfreflectie en het hebben van vooroordelen.
Tijdens de eerste twee lessen maakten de leerlingen boekjes waarin ze verschillende ogen, monden en neuzen van dieren en mensen combineerden. Op deze manier ontdekten ze wat voor emoties er bij verschillende delen van het gezicht horen, zoals bij de vorm van ogen. Op de omslag van het boekje maakten de leerlingen een collage. Er ontstonden hele grappige afbeeldingen, omdat ze verschillende plaatjes van mensen en dieren uit tijdschriften combineerden. Toen het boekje klaar was, werden de grappigste combinaties gezocht en nagetekend met potlood.
In de laatste twee lessen werd er dieper nagedacht over het eigen gezicht. Sara keek samen met de leerlingen hoe het gezicht er eigenlijk uitziet en hoe je de emoties die je voelt, kan tekenen.
Door dieper in te gaan op identiteit en emotie verrasten de leerlingen zichzelf. Ze leerden bovenal dat humor een belangrijk deel van dit proces uitmaakte. Sara vertelt: “Ik vind het heel bijzonder om te zien dat kinderen zichzelf tekenend onderzochten, zonder zichzelf uit te gummen. Soms zag dat er gek uit en maar dat is juist okay.”
“Kinderen hadden nooit gedacht dat hun ogen zo in het midden van hun hoofd zaten. Er is veel plek voor hun hersens gereserveerd in hun hoofd. Ze vonden het fijne lessen en hebben iets nieuws over zichzelf geleerd.”
“De grens tussen lachen met elkaar en uitlachen is erg persoonlijk. Dit was een erg leerzaam onderwerp dat we samen konden bespreken tijdens deze lessenserie.”
De uitkomst van de lessenserie? Aan het eind kon elke leerling trots een zelfportret presenteren.
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen op het primair en voortgezet onderwijs. Vandaag nemen we een kijkje in de les van groep 5 en 6 van de Zuidwester. In deze lessenserie leert juf Sara Pape de leerlingen op een hele humoristische manier over identiteit. Hierbij komen belangrijke thema’s aan bod, zoals emotie, zelfreflectie en het hebben van vooroordelen.
Tijdens de eerste twee lessen maakten de leerlingen boekjes waarin ze verschillende ogen, monden en neuzen van dieren en mensen combineerden. Op deze manier ontdekten ze wat voor emoties er bij verschillende delen van het gezicht horen, zoals bij de vorm van ogen. Op de omslag van het boekje maakten de leerlingen een collage. Er ontstonden hele grappige afbeeldingen, omdat ze verschillende plaatjes van mensen en dieren uit tijdschriften combineerden. Toen het boekje klaar was, werden de grappigste combinaties gezocht en nagetekend met potlood.
In de laatste twee lessen werd er dieper nagedacht over het eigen gezicht. Sara keek samen met de leerlingen hoe het gezicht er eigenlijk uitziet en hoe je de emoties die je voelt, kan tekenen.
Door dieper in te gaan op identiteit en emotie verrasten de leerlingen zichzelf. Ze leerden bovenal dat humor een belangrijk deel van dit proces uitmaakte. Sara vertelt: “Ik vind het heel bijzonder om te zien dat kinderen zichzelf tekenend onderzochten, zonder zichzelf uit te gummen. Soms zag dat er gek uit en maar dat is juist okay.”
“Kinderen hadden nooit gedacht dat hun ogen zo in het midden van hun hoofd zaten. Er is veel plek voor hun hersens gereserveerd in hun hoofd. Ze vonden het fijne lessen en hebben iets nieuws over zichzelf geleerd.”
“De grens tussen lachen met elkaar en uitlachen is erg persoonlijk. Dit was een erg leerzaam onderwerp dat we samen konden bespreken tijdens deze lessenserie.”
De uitkomst van de lessenserie? Aan het eind kon elke leerling trots een zelfportret presenteren.