8.2.2023
8.2.2023
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen in het primair en voortgezet onderwijs. Bij De Ark in Leyenburg maakten de leerlingen van groep 5 samen met meester Erik een dierentuin. Samenwerken is een belangrijk thema in de kunstlessen van Erik, individuele opdrachten komen eigenlijk niet zo vaak voor. Op deze manier ontstaat er namelijk een collectief kunstwerk. ‘Maar wat ik zelf nou het leukst vind? Ieder kind denkt weer op een andere manier en dat is heel bijzonder om te zien.’
Erik geeft ondertussen al zeker twee jaar kunstles bij Art-S-Cool. Op donderdagen geeft hij kunstles op Art-S-Cool, aan een groep kinderen tussen de 6 en 11 jaar oud uit de buurt. De lessen bij de Ark verschillen flink van zijn lessen bij Art-S-Cool: ‘het is een volle klas van veertien kinderen, ze schreeuwen de hele tijd en ik heb geen assistent daar!’
Art-S-Cool sprak met Erik over een lessenserie waarbij ze een volledige dierentuin van klei maakten. De dieren werden geverfd en uiteindelijk werd het allemaal bij elkaar gezet en gepresenteerd. Helaas kunnen de dieren het niet meer navertellen, door een ongelukje op de Ark vielen ze allemaal kapot. Is dat erg? ‘Nee, dat viel mee. De grote slang is gewoon verandert in allemaal baby slangen!’
Hoe verliep het creatieve proces?
‘Dat verliep echt ontzettend goed! Ik heb ze wel op weg moeten helpen, want soms maken ze dan alleen maar katten en honden. En dan maakt iedereen elkaars dieren na. Maar nu hebben we een brainstormsessie gedaan; welke dieren zijn er in de dierentuin? We hebben ook een spel gedaan. Een leerling kwam bij mij en die fluisterde ik dan een dier in. Bijvoorbeeld een vis. Vervolgens deden ze dan dat dier na en moest de rest van de klas het raden. Zodra ze dan het dier hadden geraden, schreef ik de naam van het dier op. Uiteindelijk hadden we een hele lijst met dieren ter inspiratie.’
Wat vonden de kinderen van de les?
‘Ze vonden het heel leuk om met klei te werken. Dat doen ze niet vaak, ze vonden het heerlijk om met de handen in de klei te zitten. Voor sommigen was het wel echt een uitdaging! Maar alles ging goed. Ik heb ze ideeën gegeven en de leerlingen hielpen elkaar.’
Erik, wat viel jou op?
‘Ik ben steeds weer verbaasd tijdens deze lessen. Ik ben helemaal alleen, met veertien kinderen en ze schreeuwen de hele tijd! Het is een luide les, er wordt heel veel lawaai gemaakt. Ook moet ik helemaal alleen doen. Tijdens mijn lessen bij Art-S-Cool op donderdag heb ik altijd een assistent, maar bij de Ark heb ik dat niet. Maar toch heb ik het naar mijn zin tijdens deze lessen. Ik doe altijd een rondje om te kijken wat ze aan het doen zijn. En wat dan echt opvalt, is hoe snel ze werken! Zodra ik bij de eerste leerling terug ben, dan ligt er al een product klaar! Ik had bijvoorbeeld laten zien hoe je een slang maakte en binnen no time had een meisje een heel nest gemaakt met baby slangen en eitjes. Die eieren werden vervolgens beschermd door grotere langen. Heel mooi om te zien hoe iedereen echt weer heel anders denkt.’
kunstklas
Art-S-Cool verzorgt wekelijks kunstlessen in het primair en voortgezet onderwijs. Bij De Ark in Leyenburg maakten de leerlingen van groep 5 samen met meester Erik een dierentuin. Samenwerken is een belangrijk thema in de kunstlessen van Erik, individuele opdrachten komen eigenlijk niet zo vaak voor. Op deze manier ontstaat er namelijk een collectief kunstwerk. ‘Maar wat ik zelf nou het leukst vind? Ieder kind denkt weer op een andere manier en dat is heel bijzonder om te zien.’
Erik geeft ondertussen al zeker twee jaar kunstles bij Art-S-Cool. Op donderdagen geeft hij kunstles op Art-S-Cool, aan een groep kinderen tussen de 6 en 11 jaar oud uit de buurt. De lessen bij de Ark verschillen flink van zijn lessen bij Art-S-Cool: ‘het is een volle klas van veertien kinderen, ze schreeuwen de hele tijd en ik heb geen assistent daar!’
Art-S-Cool sprak met Erik over een lessenserie waarbij ze een volledige dierentuin van klei maakten. De dieren werden geverfd en uiteindelijk werd het allemaal bij elkaar gezet en gepresenteerd. Helaas kunnen de dieren het niet meer navertellen, door een ongelukje op de Ark vielen ze allemaal kapot. Is dat erg? ‘Nee, dat viel mee. De grote slang is gewoon verandert in allemaal baby slangen!’
Hoe verliep het creatieve proces?
‘Dat verliep echt ontzettend goed! Ik heb ze wel op weg moeten helpen, want soms maken ze dan alleen maar katten en honden. En dan maakt iedereen elkaars dieren na. Maar nu hebben we een brainstormsessie gedaan; welke dieren zijn er in de dierentuin? We hebben ook een spel gedaan. Een leerling kwam bij mij en die fluisterde ik dan een dier in. Bijvoorbeeld een vis. Vervolgens deden ze dan dat dier na en moest de rest van de klas het raden. Zodra ze dan het dier hadden geraden, schreef ik de naam van het dier op. Uiteindelijk hadden we een hele lijst met dieren ter inspiratie.’
Wat vonden de kinderen van de les?
‘Ze vonden het heel leuk om met klei te werken. Dat doen ze niet vaak, ze vonden het heerlijk om met de handen in de klei te zitten. Voor sommigen was het wel echt een uitdaging! Maar alles ging goed. Ik heb ze ideeën gegeven en de leerlingen hielpen elkaar.’
Erik, wat viel jou op?
‘Ik ben steeds weer verbaasd tijdens deze lessen. Ik ben helemaal alleen, met veertien kinderen en ze schreeuwen de hele tijd! Het is een luide les, er wordt heel veel lawaai gemaakt. Ook moet ik helemaal alleen doen. Tijdens mijn lessen bij Art-S-Cool op donderdag heb ik altijd een assistent, maar bij de Ark heb ik dat niet. Maar toch heb ik het naar mijn zin tijdens deze lessen. Ik doe altijd een rondje om te kijken wat ze aan het doen zijn. En wat dan echt opvalt, is hoe snel ze werken! Zodra ik bij de eerste leerling terug ben, dan ligt er al een product klaar! Ik had bijvoorbeeld laten zien hoe je een slang maakte en binnen no time had een meisje een heel nest gemaakt met baby slangen en eitjes. Die eieren werden vervolgens beschermd door grotere langen. Heel mooi om te zien hoe iedereen echt weer heel anders denkt.’