25.5.2021
25.5.2021
algemeen
Maak kennis met de leden van het Collectief die voor en achter de schermen van Art-S-Cool inspirerende en uitdagende kunstlessen voor de kinderen mogelijk maken. Vanwege het 10-jarig bestaan van Art-S-Cool, in deze speciale aflevering van Kijkje in de Keuken: directeur Laura van Eeden.
Lieve lezer, ik ben Laura van Eeden geboren en getogen in Den Haag, samen met een broer en een zus. Mijn roots liggen zowel in Indonesië als in Nederland. Mijn vader kwam namelijk uit Java en mijn moeder uit Delft. Ik heb twee geweldige cadeaukinderen, Nander en Cecile en eind maart ben ik oma geworden van Juna.
In mijn vrije tijd werk ik graag in mijn atelier. Ik maak kunstwerken en tekeningen van de boodschappenbriefjes die ik hier en daar vind. Kunst maken zit in mijn bloed. Je kunt wel zeggen dat ik uit een kunstenaarsgezin kom. Mijn vader was kunstenaar (hij maakte prachtige schilderijen en aquarellen) én kunstdocent, mijn moeder schreef gedichten, mijn 18 jaar oudere broer heeft letters ontworpen (dat noemen ze typografie) en mijn 14 jaar oudere zus heeft talloze vrolijke illustraties gemaakt. Een andere liefde van mij is tuinieren. Samen met mijn man Alfred hebben we ons ingeschreven voor een stadstuin. Heel spannend wanneer we kunnen beginnen met het zaaien en beplanten!
Naast een studie aan de Kunstacademie heb ik ook aan de PABO, lerarenopleiding, gestudeerd en Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Ik heb op het Ministerie van Onderwijs gewerkt en daarnaast op een basisschool lesgegeven. Vrij jong, 29 jaar, werd ik directeur van de Bavinckschool. In 2010 ontstond mijn wens om een kunstschool op te richten voor kinderen in de Schilderswijk om in aanraking te komen met kunst en een jaar later, in 2011, was er de stichting.
Nu viert Art-S-Cool het 10-jarige jubileum. Ik ben zo trots op alle fantastische, creatieve kinderen, leerlingen, jongeren en op het collectief van geweldige kunstenaars die de mooie kunstactiviteiten verzorgen. Wat een kunstles van Art-S-Cool bijzonder maakt is dat de les als het ware zelf een kunstwerk wordt. De kinderen raken zo geïnspireerd dat ze iets origineels en verrassends bedenken onder begeleiding van onze kunstdocenten. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het kunstproject Eerbetoon op 4 mei. Door de samenwerking met de kinderen ontstond er iets heel speciaals en ontroerends.
In de beginjaren van Art-S-Cool gaf ik zelf ook les. Eén les staat me goed bij. Ik vroeg de kinderen om iets 'lelijks' te maken. Dit bleek een hele moeilijke opdracht te zijn, want van nature willen we iets 'moois' maken. Ik toonde toen reproducties van schilderijen waarop je baby’s zag. Geen schattige, roze baby’s maar roodaanlopende, krijsende. ‘Waarom maken kunstenaars iets lelijks?’, vroegen de kinderen. We hebben een mooi filosofisch gesprek gevoerd over de betekenis van kunst. Later begreep ik dat de les indruk achterliet bij de kinderen. Een moeder vertelde me dat haar kind er thuis ook nog mee bezig was, en er ’s avonds aan tafel een gesprek ontstond of een gedekte tafel óók kunst kan zijn.
Kunst kan bewust maken, je blik verschuiven en je raken. Ik zie dat ook terug bij onze deelnemende kinderen en jongeren. Er is een klik tussen onze kunstenaars en kinderen. Dat geeft me veel energie!
algemeen
Maak kennis met de leden van het Collectief die voor en achter de schermen van Art-S-Cool inspirerende en uitdagende kunstlessen voor de kinderen mogelijk maken. Vanwege het 10-jarig bestaan van Art-S-Cool, in deze speciale aflevering van Kijkje in de Keuken: directeur Laura van Eeden.
Lieve lezer, ik ben Laura van Eeden geboren en getogen in Den Haag, samen met een broer en een zus. Mijn roots liggen zowel in Indonesië als in Nederland. Mijn vader kwam namelijk uit Java en mijn moeder uit Delft. Ik heb twee geweldige cadeaukinderen, Nander en Cecile en eind maart ben ik oma geworden van Juna.
In mijn vrije tijd werk ik graag in mijn atelier. Ik maak kunstwerken en tekeningen van de boodschappenbriefjes die ik hier en daar vind. Kunst maken zit in mijn bloed. Je kunt wel zeggen dat ik uit een kunstenaarsgezin kom. Mijn vader was kunstenaar (hij maakte prachtige schilderijen en aquarellen) én kunstdocent, mijn moeder schreef gedichten, mijn 18 jaar oudere broer heeft letters ontworpen (dat noemen ze typografie) en mijn 14 jaar oudere zus heeft talloze vrolijke illustraties gemaakt. Een andere liefde van mij is tuinieren. Samen met mijn man Alfred hebben we ons ingeschreven voor een stadstuin. Heel spannend wanneer we kunnen beginnen met het zaaien en beplanten!
Naast een studie aan de Kunstacademie heb ik ook aan de PABO, lerarenopleiding, gestudeerd en Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Ik heb op het Ministerie van Onderwijs gewerkt en daarnaast op een basisschool lesgegeven. Vrij jong, 29 jaar, werd ik directeur van de Bavinckschool. In 2010 ontstond mijn wens om een kunstschool op te richten voor kinderen in de Schilderswijk om in aanraking te komen met kunst en een jaar later, in 2011, was er de stichting.
Nu viert Art-S-Cool het 10-jarige jubileum. Ik ben zo trots op alle fantastische, creatieve kinderen, leerlingen, jongeren en op het collectief van geweldige kunstenaars die de mooie kunstactiviteiten verzorgen. Wat een kunstles van Art-S-Cool bijzonder maakt is dat de les als het ware zelf een kunstwerk wordt. De kinderen raken zo geïnspireerd dat ze iets origineels en verrassends bedenken onder begeleiding van onze kunstdocenten. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het kunstproject Eerbetoon op 4 mei. Door de samenwerking met de kinderen ontstond er iets heel speciaals en ontroerends.
In de beginjaren van Art-S-Cool gaf ik zelf ook les. Eén les staat me goed bij. Ik vroeg de kinderen om iets 'lelijks' te maken. Dit bleek een hele moeilijke opdracht te zijn, want van nature willen we iets 'moois' maken. Ik toonde toen reproducties van schilderijen waarop je baby’s zag. Geen schattige, roze baby’s maar roodaanlopende, krijsende. ‘Waarom maken kunstenaars iets lelijks?’, vroegen de kinderen. We hebben een mooi filosofisch gesprek gevoerd over de betekenis van kunst. Later begreep ik dat de les indruk achterliet bij de kinderen. Een moeder vertelde me dat haar kind er thuis ook nog mee bezig was, en er ’s avonds aan tafel een gesprek ontstond of een gedekte tafel óók kunst kan zijn.
Kunst kan bewust maken, je blik verschuiven en je raken. Ik zie dat ook terug bij onze deelnemende kinderen en jongeren. Er is een klik tussen onze kunstenaars en kinderen. Dat geeft me veel energie!