7.10.2019
7.10.2019
algemeen
We starten een nieuwe blogreeks om je een kijke in de keuken van Art-S-Cool te gunnen. Maak kennis met de leden van het Collectief die voor en achter de schermen van Art-S-Cool de inspirerende en uitdagende kunstlessen voor kinderen mogelijk maken. Kunstdocent Hannah Driesse vertelt:
Ik ben kunstenaar en kunstjuf in Den Haag. Daar woon ik in een klein huisje met een grote tuin, waar ik heel vaak in ben te vinden. De natuur binnen en buiten de stad is voor mij een belangrijke inspiratiebron. Ik zwem in de zee en wroet in de aarde. Ook bekijk in voor mijn werk de dierenwereld.
Op OBS de Spoorzoeker geef ik drie lessen op dinsdagmiddag aan kinderen van verschillende leerjaren. De kinderen kiezen elk half jaar voor een aantal vaklessen en kunst is er daar een van. Ik betrek de onderwerpen uit de klassen en de seizoenen bij de kunstlessen. Vaak gaan de lessen over het experimenteren met materiaal en het maken van constructies. Daarnaast geef ik natuurlijk ook teken- en schilderlessen.
Belangrijk voor mijn lessen is naast het plezier maken dat kinderen leren omgaan met het gegeven dat dingen soms mislukken en ondanks de frustratie met oplossingen kunnen
komen. Ook oefenen we veel met het kijken naar en praten over het eigen en elkaars werk. Mooie momenten zijn er als kinderen die een opdracht moeilijk vinden, via een omweg toch voldoening uit de les halen. Zij komen dan soms met werk dat niets met de opdracht te maken heeft, maar wel heel goed bedacht en gemaakt is. Die ruimte is essentieel om
kinderen soms door een frustrerend moment te halen. Daarnaast leert het mij veel over hoe ik mijn les beter kan aanpassen aan die specifieke groep.
Janaira (groep 6): “Ik kies vaak voor kunst, omdat je gewoon lekker bezig kan zijn
met allerlei verschillende dingen.”
Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is (ook als het van geliefde werktijd afgaat) om werk te bespreken. Vooral als het volgens het kind niet “mooi” is. Het levert motivatie op voor de volgende les en geeft de rest van de groep de gelegenheid te hulp te schieten.
algemeen
We starten een nieuwe blogreeks om je een kijke in de keuken van Art-S-Cool te gunnen. Maak kennis met de leden van het Collectief die voor en achter de schermen van Art-S-Cool de inspirerende en uitdagende kunstlessen voor kinderen mogelijk maken. Kunstdocent Hannah Driesse vertelt:
Ik ben kunstenaar en kunstjuf in Den Haag. Daar woon ik in een klein huisje met een grote tuin, waar ik heel vaak in ben te vinden. De natuur binnen en buiten de stad is voor mij een belangrijke inspiratiebron. Ik zwem in de zee en wroet in de aarde. Ook bekijk in voor mijn werk de dierenwereld.
Op OBS de Spoorzoeker geef ik drie lessen op dinsdagmiddag aan kinderen van verschillende leerjaren. De kinderen kiezen elk half jaar voor een aantal vaklessen en kunst is er daar een van. Ik betrek de onderwerpen uit de klassen en de seizoenen bij de kunstlessen. Vaak gaan de lessen over het experimenteren met materiaal en het maken van constructies. Daarnaast geef ik natuurlijk ook teken- en schilderlessen.
Belangrijk voor mijn lessen is naast het plezier maken dat kinderen leren omgaan met het gegeven dat dingen soms mislukken en ondanks de frustratie met oplossingen kunnen
komen. Ook oefenen we veel met het kijken naar en praten over het eigen en elkaars werk. Mooie momenten zijn er als kinderen die een opdracht moeilijk vinden, via een omweg toch voldoening uit de les halen. Zij komen dan soms met werk dat niets met de opdracht te maken heeft, maar wel heel goed bedacht en gemaakt is. Die ruimte is essentieel om
kinderen soms door een frustrerend moment te halen. Daarnaast leert het mij veel over hoe ik mijn les beter kan aanpassen aan die specifieke groep.
Janaira (groep 6): “Ik kies vaak voor kunst, omdat je gewoon lekker bezig kan zijn
met allerlei verschillende dingen.”
Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is (ook als het van geliefde werktijd afgaat) om werk te bespreken. Vooral als het volgens het kind niet “mooi” is. Het levert motivatie op voor de volgende les en geeft de rest van de groep de gelegenheid te hulp te schieten.